www.sp.nl/verkeer

Fractiemedewerkers:
Jurgen van der Sloot
SP.nl/verkeer
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Wet tegen verplicht aanbesteden OV aangenomen [update]

21-06-2012 • Update: De Tweede Kamer heeft donderdavond in meerderheid voor de initiatiefwet van SP, PvdA, D66 en GroenLinks gestemd.

Op 14 juni is het initiatiefwetsvoorstel van SP-Kamerlid Farshad Bashir, Jacques Monasch (PvdA), Kees Verhoeven (D66) en Ineke van Gent (GroenLinks) in de Tweede Kamer behandeld. Dit wetsvoorstel maakt het mogelijk dat de vier grote steden, Rotterdam, Utrecht, Amsterdam en Den Haag, hun eigen gemeentelijke vervoersbedrijf behouden en deze steden niet langer verplicht zijn hun openbaar vervoer Europees aan te besteden.

Farshad Bashir

De indieners van de wet willen de verplichte aanbesteding in het openbaar vervoer terugdraaien. Als het wetsvoorstel aangenomen wordt hoeven de drie publieke vervoersbedrijven GVB (Amsterdam), RET (Rotterdam) en HTM (Den Haag) niet verkocht te worden. De steden mogen dan zelf bepalen hoe zij het openbaar vervoer willen organiseren. De GVU in Utrecht is al geprivatiseerd, maar met dit wetsvoorstel heeft de stadsregio de mogelijkheid om het vervoer weer voortaan zelf te gaan organiseren.

Farshad Bashir

Initiatiefnemer Farshad Bashir is verheugd met de aanname van de wet. Bashir: 'Het aanbesteden was een doel op zich geworden. Wij hebben ons als SP hier altijd tegen verzet. Lokale VVD-wethouders stonden ook aan onze kant: die willen ook niet aanbesteden. Ons wetsvoorstel geeft hen dan ook de mogelijkheid om een eigen afweging te maken om wel of niet aan te besteden.'