www.sp.nl/verkeer

Fractiemedewerkers:
Jurgen van der Sloot
SP.nl/verkeer
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

SP dient samen met PvdA, GL en D66 wetsvoorstel openbaar vervoer in

10-05-2012 • SP-Kamerlid Farshad Bashir heeft samen met Jacques Monasch (PvdA), Kees Verhoeven (D66) en Ineke van Gent (GroenLinks) vandaag een initiatiefwetsvoorstel ingediend. Dit wetsvoorstel maakt het mogelijk dat Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, en Den Haag hun eigen gemeentelijke vervoersbedrijf behouden.

Door de val van kabinet Rutte is de weg wat deze partijen betreft vrij om de - eerder door het kabinet voorgestelde - verplichte aanbesteding in het openbaar vervoer terug te draaien. Als het wetsvoorstel aangenomen wordt hoeven de drie publieke vervoersbedrijven GVB, RET en HTM niet verkocht te worden. De steden mogen dan zelf bepalen hoe zij het openbaar vervoer willen organiseren.

Bashir: 'Het aanbesteden was voor het kabinet Rutte een doel op zich geworden. Wij hebben ons altijd hiertegen verzet. Lokale VVD-wethouders stonden ook aan onze kant: die willen ook niet aanbesteden. Ons wetsvoorstel geeft hen dan ook de mogelijkheid om een eigen afweging te maken om wel of niet aan te besteden.'

Het initiatiefwetsvoorstel was al geruime tijd in voorbereiding. Zo is het wetsvoorstel al voor de advisering naar de Raad van State gestuurd. Vandaag is het dan officieel ingediend. De indieners rekenen op de steun van de PVV voor het wetsvoorstel. Daarmee kan het wetsvoorstel op een meerderheid in de Tweede kamer rekenen.