www.sp.nl/verkeer

Fractiemedewerkers:
Jurgen van der Sloot
SP.nl/verkeer
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Bashir: 'Ook NS terughalen naar overheid'

10-05-2012 • SP-Kamerlid Farshad Bashir is blij dat er een meerderheid in de Tweede Kamer lijkt te zijn ontstaan voor het terugdraaien van de verzelfstandiging van ProRail. 'Maar er moet doorgepakt worden. Ook de verzelfstandiging van de NS moet teruggedraaid worden.'

Farshad BashirDe SP levert al jaren kritiek op het huidige systeem van het op afstand aansturen van het spoor. Bashir: 'De overheid is voor 100% eigenaar van NS en ProRail, maar heeft weinig tot niets te zeggen. Heel bizar. Verder lijkt alles gericht op de korte termijn, ondersteund door bonussen voor de top. We zien nu dus ook de gevolgen: de verwaarlozing van de spoorsector. Mooi dat we nu dus ook gelijk krijgen van de VVD.'

Bashir wijst erop dat het VVD-Kamerlid Johan Remkes was die in 1995 voorstelde om de NS op te splitsen en te verzelfstandiging. Bashir: 'De VVD is verantwoordelijk voor de spoorellende die is ontstaan als gevolg van de verzelfstandiging. Maar ik zal niet nog meer zout in de wonden van de VVD strooien als ze nu met mij mee willen tekenen om ook de verzelfstandiging van de NS terug te draaien. Alle argumenten om de verzelfstandiging van ProRail terug te draaien gelden ook voor de NS. Er zijn zelfs meer voordelen: zo kun je het management samenvoegen en aan de top saneren.'