www.sp.nl/ronaldvanraak

Homepage SPSlash Ronald van Raak

Zoeken in /ronaldvanraak

agenda

• Zaterdag 19 april Radio 1 - 18:30 - 19:00 uur, Ronald van Raak is te gast bij "Dit is de Dag" over een jaar Koningschap van Willem-Alexander.
  • Zaterdag 21 juni Amsterdam - 20:00 - 22:30 uur, Ronald van Raak gaat in de Nacht van de Theologie in debat met Mirjam Sterk over de participatiesamenleving in de Rode Hoed
sp.nl/Ronald van Raak

‘Benoeming Donner klap in het gezicht van de Raad van State’

16-12-2011 • ‘De benoeming van Piet Hein Donner is een klap in het gezicht van de Raad van State’, stelt SP-Kamerlid Ronald van Raak. Vandaag werd bekend dat minister van Binnenlandse Zaken Donner vicepresident wordt van de Raad van State. Donner moet straks adviseren over de wetten van een regering waarin hij zelf minister was. Van Raak vindt het onbegrijpelijk dat de PVV zich heeft laten lenen voor dit soort achterkamertjespolitiek.

Ronald van RaakVan Raak: ‘De voorzitter van de Tweede Kamer is van de PvdA, de voorzitter van de Eerste Kamer van de VVD. Daarom moest de vicepresident van de Raad van State een CDA’er worden. Zo hebben de traditionele machtspartijen de baantjes weer onderling verdeeld. Het is onbegrijpelijk dat de PVV zich heeft laten lenen voor deze vriendjespolitiek. Dit is ook slecht voor het bestuur van ons land. Donner is een geslepen politicus, die gewend is om zijn mening door te drijven. Dat past niet bij de Raad van State, die onafhankelijk juridisch advies moet geven. Ik ben bang dat met deze partijpolitieke benoeming de onafhankelijkheid van de Raad van State wordt aangetast. De huidige vicepresident, Herman Tjeenk Willink, heeft in het verleden vaak gewaarschuwd voor aantasting van de rechtstaat in Nederland. Ik vraag me af of het nog veel zin heeft om de Raad van State om advies te vragen.’

Studio SP