Medewerkers uit de gehandicaptenzorg luiden de noodklok

Medewerkers uit de gehandicaptenzorg maken zich grote zorgen over de bezuinigingen op de gehandicaptenzorg. Zij overhandigden daarom een petitie aan de Tweede Kamer. De medewerkers zijn boos omdat de zorg die mensen krijgen verloren gaat en 20.000 medewerkers in de gehandicaptenzorg moeten vrezen voor hun baan. De angst voor de verdere verschraling van de zorg en de eenzaamheid van mensen die zorg en begeleiding nodig hebben is groot.

Noodklok

SP-Kamerlid Renske Leijten was aanwezig om de petitie in ontvangst te nemen en de medewerkers een hart onder de riem te steken. Leijten: 'Ik steun deze noodkreet van harte. De plannen van deze regering om te bezuinigingen op de zorg zijn onmenselijk en onnodig. Het is een politieke keuze om zo hard te snijden in de banen van zorgverleners en de zorg die mensen nodig hebben. Veel geld in de zorg gaat verloren aan winsten, eigen vermogens, reclames, verspilling en bureaucratie. Wat de SP betreft pakken we geldverspillende zaken aan en leggen we de rekening niet neer bij zorgbehoevende mensen en zorgverleners.'

Noodklok

De medewerkers zijn tegen het massaontslag dat in de zorg dreigt. Zij willen dat er goede afspraken gemaakt worden over de overname van personeel en hun arbeidsvoorwaarden en dat het recht op professionele zorg behouden blijft. Leijten: 'Dag in, dag uit wordt beweerd dat hun werk ook wel gedaan kan worden door vrijwilligers, maar menswaardige zorg kan niet zonder professionals. Vrijwilligers zijn een goede ondersteuning maar kunnen nooit betaalde zorgverleners vervangen.' De zorgwerkers pleiten dan ook voor beperking van de bezuinigingen en willen dat er harde eisen worden gesteld aan de kwaliteit van zorg.

Renske Leijten