rapport

De Mantelzorger aan het Woord

De overheid is er om mensen vooruit te helpen. Niet om hen te frustreren. Met de voorgenomen boete op mantelzorgen laat het kabinet Rutte-Asscher zich van zijn slechtste kant zien. Mensen die met alle liefde en onder niet altijd gemakkelijke omstandigheden voor elkaar zorgen, frustreren zij enorm. Zo blijkt uit de verhalen in dit boekje. Terwijl mensen werk en zorg voor hun ouders of kinderen met alle pijn en moeite proberen te combineren, krijgen zij een enorme tik op de vingers. Een maatregel die naast de nodige pijn en frustratie ook voor velen financiĆ«le problemen met zich meebrengt.

Het kabinet en gedoogpartners CU, SGP en D66 spreken zichzelf ook nog eens enorm tegen. Enerzijds wordt gezegd dat mensen meer voor elkaar moeten gaan zorgen. Anderzijds krijgen juist mensen die dat doen een fikse korting op hun inkomen.

In dit boekje komen de mantelzorgers zelf aan het woord. Wie zijn zij, waarom zijn zij zo fel tegen de invoering van een mantelzorgboete? Deze verhalen zullen hopelijk bijdragen aan inzicht en wijsheid bij de verschillende politieke partijen, onze senatoren en volksvertegenwoordigers. Mantelzorgers moet je niet straffen maar belonen.