www.sp.nl

SP :: Partij :: Gekozenen

Statement voor Tweede Kamerverkiezingen juni 2010

Ronald van Raak

Ronald van Raak werd op 30 oktober 1969 geboren in Hilvarenbeek (Noord-Brabant). Na Havo en VWO op het Tilburgse St. Odulphuslyceum studeerde hij vanaf 1989 geschiedenis en filosofie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Tijdens zijn studie was hij beheerder van het Nivon-jongerencentrum in Lage Vuursche. In 1995 en 1996 studeerde hij af, op 'De moderne dwaas. Bertolt Brecht en de moderne zingeving' (1997). In 2000 promoveerde hij bij de afdeling geschiedenis van de Universiteit van Amsterdam, op 'In naam van het volmaakte. Conservatisme in Nederland' (2001).
Ronald van Raak was docent verbonden aan de afdeling geschiedenis van de Universiteit van Amsterdam. Hij was secretaris van het tijdschrift 'Geschiedenis van de wijsbegeerte in Nederland' en publiceert nu over dit onderwerp in onder meer Filosofie Magazine.

In 2000 werd Ronald van Raak actief binnen de SP en ging hij werken voor het Wetenschappelijk Bureau. Hier werkte hij bijvoorbeeld mee aan de serie 'De uitverkoop van Nederland', waarin de politiek van liberalisering onder de loep wordt genomen, en aan een brochure over de ideeën van Pim Fortuyn. Ook is hij actief in actiecomités, zoals Rood sein voor de Chloortrein en Sociale Huur voor Cultuur, en schrijft hij opinieartikelen, onder meer voor de Volkskrant, NRC Handelsblad en Het Financiële Dagblad. Tevens is hij lid van het Partijbestuur van de SP.

In mei 2003 werd Ronald van Raak gekozen in de Eerste Kamerfractie van de SP, waar hij zich vooral bezighield met onderwijs en wetenschappen en met politieke en bestuurlijke vernieuwing. In november 2006 maakte Van Raak de overstap naar de Tweede Kamer, waar hij zich bezighoudt met Binnenlandse zaken, politie en veiligheid, Antilliaanse zaken, Koningshuis en Algemene Zaken.

Voor opinies, zie Opiniepagina

Voor onderzoeksrapporten, zie www.sp.nl/onderzoek

Ook benieuwd naar de mens achter de politicus?

Blijf op de hoogte

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief van Emile Roemer en belangrijk nieuws van de SP:

SP Nieuws

Laatste berichten