www.sp.nl/harryvanbommel

sp.nl/Harry van Bommel

Statement voor Tweede Kamerverkiezingen september 2012

Harry van Bommel

Drs. Harry van Bommel werd geboren op 24 juni 1962 in Helmond. Hij doorliep de Havo in Zwolle en volgde daarna de lerarenopleiding CLZ in Zwolle. Vervolgens studeerde hij politieke wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam (afgestudeerd in 1994) en doceerde hij enkele jaren Nederlands en Engels op een MBO-school.

Harry van Bommel werd tijdens zijn studententijd in Zwolle, in 1986, lid van de SP. In 1990 werd hij verkozen in de deelraad Amsterdam Oost. Ook werd hij voorzitter van de afdeling Amsterdam Oost. In 1994 werd Van Bommel het eerste SP-gemeenteraadslid in Amsterdam, waar de SP vier jaar later de grootste winnaar werd van de raadsverkiezingen. Tot 1994 was hij daarnaast redacteur van het studentenblad 'Gist' en lid van het partijbestuur. In 1994, bij de entree van de SP in de Tweede Kamer ging Van Bommel aan de slag als beleidsmedewerker. In 1998 werd hij verkozen tot Kamerlid voor de SP.

“Vaak wordt beleid verkocht onder het motto van 'het moet nou eenmaal', 'we kunnen niet anders'. Er wordt vaak gedaan alsof er geen andere opties zijn, maar die zijn er bijna altijd wel. Ik zie het als mijn taak om dagelijks duidelijk te maken dat die alternatieven er zijn.”

Van Bommel leidde in 2005 – bij afwezigheid van Jan Marijnissen – de nee-campagne tegen de Europese Grondwet. Hij diende een initiatiefwet in om de Nederlandse bevolking de mogelijkheid te geven om hun mening te geven over de 'nieuwe grondwet' die volgde na het 'nee'. Het initiatief werd verworpen. Op dit moment is hij woordvoerder Europese en Buitenlandse Zaken.

Studio SP