www.sp.nl/overheid

SP.nl/overheid

/overheid :: Nieuws

Senaat: Help Curaçao bij aanpakken milieuvervuiling ISLA

19-06-2013 Als de regering van Curaçao daar om vraagt, moet de Nederlandse regering ondersteuning bieden bij het handhaven van de milieunormen bij de ISLA-raffinaderij, die al jarenlang verantwoordelijk is voor ernstige milieuvervuiling op het Caribische eiland. De hele Eerste Kamer, minus de PVV, steunt een daartoe strekkende motie van SP-senator Nanneke Quik.

'Moord Helmin Wiels een drama voor bevolking Curaçao'

06-05-2013 'Helmin Wiels was een politicus met een groot hart voor de gewone bevolking. De leider van de grootste partij op Curaçao was heel kritisch over Nederland, maar kwam op voor de armen op het eiland. Voor alle landen in het Koninkrijk, voor zijn partij PS, maar vooral voor die bevolking is de moord op Wiels een drama.' Dat zegt SP-Kamerlid Ronald van Raak in een eerste reactie op de moord op Helmin Wiels, zondag op Curaçao.

Van Raak: Verliefd op de eilanden

29-08-2012 'Ik ben even kritisch over Antilliaanse ministers als over Nederlandse', bezweert Tweede Kamerlid Ronald van Raak (SP). 'Waarom ik zo kritisch ben? Omdat ik volksvertegenwoordiger ben. Ik ben begaan met de bevolking, ook met die op de eilanden. Het zijn fantastische eilanden met fantastische mensen. Als je er mee te maken krijgt, ontkom je er niet aan een beetje verliefd te worden. Ik wil dat het ook goed gaat met de mensen daar. Als je een samenleving goed wilt organiseren, moet je oog hebben voor het algemeen belang. Regeringen horen voor iedereen goed te zorgen en niet alleen voor zichzelf, familie en vrienden. Het is de taak van volksvertegenwoordigers om regeringen kritisch te volgen en dat is wat ik doe.'

Van Raak: 'Betaalbare energie voor bewoners Bonaire'

13-08-2012 Gezinnen en kleine bedrijven op Bonaire dreigen meer dan 50 procent extra te moeten gaan betalen voor hun elektriciteit. Volgens SP-Kamerlid Ronald van Raak worden de mensen op Bonaire het slachtoffer van slecht beleid van minister van Economische Zaken Verhagen. Daarom vraagt hij de Nederlandse regering snel te komen met een oplossing, om te voorkomen dat deze eerste levensbehoefte voor mensen op Bonaire onbetaalbaar wordt.

Alsnog onderzoek naar lekken geheime informatie Curaçao

23-12-2011 Minister-president Mark Rutte moet alsnog onderzoeken wie binnen de regering van Curaçao in oktober geheime informatie heeft gelekt uit de Rijksministerraad. Dat besloot de Tweede Kamer gisteren, nadat zowel oud-minister Donner als de nieuwe minister Spies weigerden een voorstel van SP-Kamerlid Ronald van Raak uit te voeren. Dit onderzoek moet zich ook uitbreiden naar de veiligheidsdienst en de belastingdienst van Curaçao, waar eveneens geheime informatie is gelekt over individuele ministers en over het hoofd van de Centrale Bank.

Alsnog onderzoek naar lek Rijksministerraad

01-11-2011 Minister-president Rutte moet een onderzoek instellen naar het lek uit de Rijksministerraad van 4 oktober. De Tweede Kamer stemde vandaag in met een voorstel van SP-Kamerlid Ronald van Raak, die op 6 oktober geheime informatie uit die ministerraad in handen kreeg. In die Rijksministerraad werd de regering van Curaçao besproken, waar vijf ministers worden verdacht van corruptie, vriendjespolitiek en banden met de onderwereld. In deze vergadering werd duidelijk dat Nederland op het punt staat om in te grijpen op Curaçao.

Van Raak wil nieuw onderzoek naar ministers Curaçao

29-10-2010 SP-Kamerlid Ronald van Raak heeft opheldering gevraagd over het ontslag van het hoofd van de Veiligheidsdienst Nederlandse Antillen. Dit hoofd deed onderzoek naar de ministers van het nieuwe kabinet Schotte op Curaçao, maar is nu door diezelfde regering naar huis gestuurd. Van Raak vraagt minister Donner van Koninkrijksrelaties in te grijpen en zelf onderzoek te doen naar de nieuwe ministers op Curaçao.

Van Raak wil noodconferentie over crisis in het Koninkrijk

06-09-2010 SP-Kamerlid Ronald van Raak wil dat Nederland en de Antilliaanse eilanden donderdag een noodconferentie houden over de crisis in het Koninkrijk. Deze noodconferentie moet in plaats komen van de geplande rondetafelconferentie. Daarin wil de regering vaststellen dat Curaçao en Sint Maarten autonome landen worden in het Koninkrijk en Bonaire, Saba en Sint Eustatius onderdeel worden van Nederland. Voor Van Raak gaat dat veel te snel: "Er moet eerst orde op zaken worden gesteld voordat we verder gaan."

Minister De Jager houdt belastingparadijzen Antillen in stand

18-05-2010 SP-Kamerlid Ronald van Raak wil dat CDA-minister De Jager alsnog een einde maakt aan de speciale economische zones op Bonaire en Sint Eustatius. Deze eilanden worden binnenkort onderdeel van Nederland. Curaçao, dat een land wordt binnen het Koninkrijk, is na druk van de SP eindelijk bereid de tien belastingparadijzen op het eiland af te bouwen, maar is bang voor oneerlijke belastingconcurrentie van buureiland Bonaire. De Nederlandse regering wil daar namelijk de speciale economische zones in stand houden. In deze gebieden hoeven bedrijven geen of nauwelijks belasting te betalen.

Onderzoek naar graaiende bestuurders Antillen

28-10-2009 Op verzoek van SP-Kamerlid Ronald van Raak gaat staatssecretaris Bijleveld onderzoeken hoeveel oud-politici op de Nederlandse Antillen zichzelf verrijken. Deze week bleek dat een oud-minister van Sint Maarten voor - een door de regering van Sint Maarten geregelde eenvoudige baan – een inkomen krijgt van ruim 12.500 euro per maand. Bovenop een basisinkomen krijgt deze oud-politicus allerlei overbodige toeslagen en dubbele vergoedingen. Van Raak wil weten hoeveel andere oud-politici dergelijke graairegelingen hebben gekregen en hoe de regering hier gaat ingrijpen.

Studio SP