www.sp.nl/overheid

Fractiemedewerkers:
Erik de Vries
SP.nl/overheid
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Raak wil nieuw onderzoek naar ministers Curaçao

29-10-2010 • SP-Kamerlid Ronald van Raak heeft opheldering gevraagd over het ontslag van het hoofd van de Veiligheidsdienst Nederlandse Antillen. Dit hoofd deed onderzoek naar de ministers van het nieuwe kabinet Schotte op Curaçao, maar is nu door diezelfde regering naar huis gestuurd. Van Raak vraagt minister Donner van Koninkrijksrelaties in te grijpen en zelf onderzoek te doen naar de nieuwe ministers op Curaçao.

Ronald van RaakVan Raak: ‘Voordat een kabinet aantreedt moet de veiligheidsdienst een screening doen. Op Curaçao is dat niet gebeurd. Dit onderzoek vindt hier pas plaats nadat de ministers zijn benoemd. Dat is heel opmerkelijk. Nog opmerkelijker is dat het hoofd van de veiligheidsdienst nu door diezelfde ministers is ontslagen. Dit is een heel slecht begin van de nieuwe regering. Op Curaçao gonst het van de geruchten, over mogelijke financiële problemen van nieuwe ministers en over belangenverstrengeling.’

Curaçao is op 10 oktober een land geworden binnen het Koninkrijk, maar Nederland blijft verantwoordelijk voor goed bestuur. Van Raak wil van minister Donner de verzekering dat dit onderzoek goed wordt gedaan, bijvoorbeeld door de Nederlandse AIVD. Ook wil hij zeker weten dat ministers die niet goed door de screening komen alsnog worden ontslagen.