www.sp.nl/overheid

Fractiemedewerkers:
Eelco Eikenaar
SP.nl/overheid
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

'Minister verantwoordelijk voor goede communicatie brandweer'

03-09-2010 • SP-Kamerlid Ronald van Raak wil dat minister Hirsch Ballin (Binnenlandse Zaken) brandweerlieden veilige communicatiemiddelen geeft. De zogenoemde C2000-protofoons zijn volgens de vakbonden en de vereniging voor brandweervrijwilligers levensgevaarlijk. Van Raak: "Het is onverantwoord dat we brandweermensen met slechte spullen een brandend huis insturen. Met C2000 kunnen zij maar al te vaak geen contact krijgen met hun collega’s buiten. C2000 is in 2003 in gebruik genomen en heeft klauwen vol geld gekost. Maar als het er op aankomt, werkt het systeem niet."

In oktober 2009 heeft de Tweede Kamer op initiatief van Van Raak een hoorzitting gehouden met brandweerlieden, politieagenten en andere hulpverleners. Destijds beloofde de minister de problemen te zullen aanpakken. Van Raak: "Nu blijkt dat er niets is verbeterd. Uit onderzoek van de SP blijkt dat veel brandweerlieden grote problemen hebben met C2000. De portofoons zijn onmogelijk in het gebruik en vallen zomaar uit." Brandweerlieden zeggen niet meer op dit communicatiesysteem te kunnen vertrouwen. De organisaties van brandweerlieden hebben nu een beroep gedaan op de Arbeidsinspectie. Van Raak: "Ik vind dat de minister zelf verantwoordelijkheid moet nemen en samen met de brandweermensen plannen moet maken voor een beter systeem."