www.sp.nl/overheid

Fractiemedewerkers:
Eelco Eikenaar
SP.nl/overheid
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

‘Opheldering over hulp van ministeries bij schrijven verkiezingsprogramma’s’

02-06-2010 • SP-Kamerlid Ronald van Raak wil opheldering van minister-president Balkenende over de hulp die ambtenaren van diverse ministeries aan CDA, VVD en PvdA hebben gegeven bij het schrijven van de verkiezingsprogramma’s. Van Raak: “Partijen hebben gelijke rechten. Of je geeft alle partijen die informatie, of aan niemand.”

Vanochtend maakte de website nu.nl bekend dat ambtenaren van in ieder geval het ministerie van Economische Zaken enkele politieke partijen geholpen hebben met het schrijven van het verkiezingsprogramma. "Onacceptabel," volgens Van Raak.

Van Raak reageert verbaasd op het verweer van het ministerie dat alle partijen gelijk worden behandeld, maar dat andere partijen niet om de informatie gevraagd hebben: “Moet ik soms iedere ochtend even met de regering bellen om te vragen of ze CDA en PvdA nog informatie hebben gestuurd die ook voor mij interessant is? Dat lijkt me de wereld op zijn kop.”