www.sp.nl/overheid

Fractiemedewerkers:
Erik de Vries
SP.nl/overheid
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

‘Geen zendmast bij Diergaardetunnel in Rotterdam’

05-05-2009 • SP-Kamerlid Ronald van Raak wil dat minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) de bouw een zendmast voor het C2000-communicatiesysteem op de Essenburgsingel in Rotterdam voorlopig opschort. De bewoners verzetten zich tegen de bouw van de zendmast. Vooral omdat zij niet bij de besluiten hierover zijn betrokken. Bovendien is er een prima alternatief. Van Raak: “Ik wil dat de minister wacht met het plaatsen van de zendmast tot de alternatieven goed zijn bekeken, alle vragen vanuit de politiek zijn beantwoord en het onderzoek van de Nationale Ombudsman over de procedures is afgerond.”

Ronald van RaakIn Rotterdam wordt ter hoogte van de Diergaardetunnel een 53 meter hoge zendmast gebouwd voor C2000. Dit is een communicatiesysteem voor landelijke hulpdiensten, zoals politie, brandweer en ambulance. Voor de landelijke dekking van dit systeem moeten overal in het land zendmasten worden gebouwd.

Omwonenden zijn onduidelijk en onjuist geïnformeerd over deze mast. Stedenbouwkundige belangen en bewonersbelangen zijn onvoldoende meegewogen. Er zijn 12 scholen in de directe nabijheid van de mast die zich ongerust maken over de mogelijke gezondheidrisico’s. De hoge mast past ook slecht in de woonwijk. Bovendien hebben de bewoners een goed alternatief aangedragen. Uit onderzoek van TNO en Het Expertise Centrum (HEC) blijkt dat er geen problemen zijn met deze locatie. Minister Ter Horst legt dit echter naast zich neer.

Van Raak: “Natuurlijk moet de dekkingsgraad van C2000 goed zijn. In geval van een ramp moeten hulpdiensten goed met elkaar kunnen communiceren. Maar in dit geval lijkt de minister haar wil te willen doordrijven. Ik heb niet de indruk dat zij stedenbouwkundige, gezondheids- en democratische aspecten voldoende heeft meegewogen. Het is goed dat de bewoners in verzet zijn gekomen. Ik wil dat de minister serieus kijkt naar hun alternatief.”

De bewoners hebben op de bouwlocatie een camping opgericht, om de bouw tegen te houden. Maandag hebben zij een klacht ingediend tegen het ministerie van Binnenlandse Zaken bij de Nationale Ombudsman.