www.sp.nl/overheid

Fractiemedewerkers:
Eelco Eikenaar
SP.nl/overheid
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Binnen een maand spoedwet voor sollicitatieplicht politici

01-03-2009 • Het kabinet krijgt van de SP vier weken om een spoedwet op te stellen waar een sollicitatieplicht voor oud-politici wordt geregeld. Als de regering dat niet doet, dient de SP een initiatiefwet in.

In 2003 nam de Tweede Kamer een voorstel over van Jan Marijnissen om een sollicitatieplicht voor oud-politici in te voeren. Er moest een einde komen aan de situatie dat oud-politici wel een riante wachtgeldregeling krijgen, maar niet hoeven te solliciteren naar een nieuwe baan.

Mede door verzet van de SP heeft de regering onlangs een voorstel ingetrokken voor verhoging van de ministerssalarissen. Onderdeel van het pakket voorstellen was echter ook de sollicitatieplicht voor oud-politici. Die moet volgens de SP gewoon doorgaan. Tweede-Kamerlid Ronald van Raak wil dat het kabinet deze maand nog met een voorstel komt, en anders dient hij er zelf een in. “Als mensen een werkloosheidsuitkering krijgen, moeten zij verplicht solliciteren. Politici hoeven dat niet, en dat moeten we snel veranderen.”