www.sp.nl/overheid

Fractiemedewerkers:
Eelco Eikenaar
SP.nl/overheid
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

‘Kroonprins zet premier voor het blok’

09-10-2008 • SP-Kamerlid Ronald van Raak wil weten hoe het staat met de beveiliging van kroonprins Willem-Alexander en prinses Maxima in hun vakantiehuis in Mozambique. Minister-president Balkenende weigerde gisteren in de Tweede Kamer angstvallig vragen van de SP hierover te beantwoorden. Van Raak vermoedt dat de kroonprins de premier voor het blok heeft gezet.

In augustus kondigde Willem-Alexander aan te willen investeren in een huis in het vakantieparadijs Machangulo in Mozambique. Er zijn echter nog veel vragen over de beveiliging. Gaat Mozambique het gezin van de kroonprins beveiligen, of doet Nederland dat? Wat voor soort veiligheidsmaatregelen zijn nodig? En wat gaat dit allemaal kosten?

Van Raak: "Ik gun Willem-Alexander, Maxima en de kinderen natuurlijk van harte hun vakantie, maar het moet wel kunnen. Zolang de minister-president weigert de Kamer informatie te geven, kunnen wij geen afweging maken of de keuze voor Machangulo in Mozambique verantwoord is. Dit is een prachtig natuurreservaat, maar onduidelijk is wie allemaal nog meer in dit vakantieparadijs - dat zal bestaan uit 120 villa’s en een 7-sterren-hotel - zal komen wonen. En hoe de beveiliging zal worden geregeld. Het lijkt erop dat de kroonprins eerst heeft besloten dat hij naar Mozambique wil, en dat de premier nu met de problemen zit. Misschien kan hij de kroonprins erop wijzen dat skiën in Lech ook heel leuk kan zijn?”