www.sp.nl/overheid

Fractiemedewerkers:
Eelco Eikenaar
SP.nl/overheid
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Raak: ‘Ter Horst breekt beloften politie’

24-07-2008 • PvdA-minister Ter Horst breekt haar belofte dat bezuinigingen op de politie niet ten koste zullen gaan van het aantal agenten. SP-Tweede Kamerlid Ronald van Raak vraagt om opheldering, nu uit een inventarisatie van politievakbond ACP blijkt dat mogelijk 1.000 tot 1.200 agenten hun baan zullen verliezen. Daarbij zou het ook gaan om rechercheurs en agenten op straat. Door de bezuinigingen worden ook minder mensen aangemeld bij de politieopleiding.

Ronald van RaakVan Raak: "De politie moet van de regering 100 miljoen euro bezuinigen. Minister Ter Horst heeft de verantwoordelijkheid voor die bezuiniging op het bordje van de korpsen gelegd, die efficiënter moeten gaan werken. Maar het is juist de regering die de korpsen overspoelt met bureaucratie. Daardoor gaan de bezuinigingen alsnog ten koste van de agenten op straat. Door de vergrijzing zullen de komende jaren veel agenten verdwijnen. Door de slechte betaling wordt het steeds moeilijker om nieuwe agenten te vinden. Het is totaal onverantwoord om nu op de agenten te bezuinigen."