www.sp.nl/overheid

Fractiemedewerkers:
Erik de Vries
SP.nl/overheid
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

SP wil offensief tegen ringtonemaffia

03-10-2007 • Er moet een offensief komen tegen de dubieuze praktijken van de SMS-industrie. De bedrijfstak laat zich aan geen gedragscode wat gelegen liggen en werft op dubieuze wijze vaak minderjarige klanten. Tweede Kamerlid Arda Gerkens: “Tienduizenden jongeren zijn het slachtoffer van deze ringtonemaffia, met rekeningen die oplopen tot 600 euro per maand. Er moet nú ingegrepen worden!”

In mei antwoordde staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken op Kamervragen van Gerkens dat hij de sector tot 1 januari 2008 de tijd wilde geven. Volgens Gerkens blijkt uit de voortdurende misleiding dat echt te lang is. “De sector laat zich nergens iets aan gelegen liggen. Ze verdienen bakken met geld op zeer dubieuze wijze en de vaak minderjarige consument heeft het nakijken. Er moet nú iets gebeuren.”

Gerkens pleit voor zeer hoge boetes wanneer de bedrijven hun schimmige praktijken niet aanpakken. Zij heeft de staatsecretaris gevraagd niet langer te dralen en snel een offensief te starten tegen de ringtonemaffia.