www.sp.nl/overheid

Fractiemedewerkers:
Erik de Vries

/overheid :: agenda

• Zaterdag 19 april Radio 1 - 18:30 - 19:00 uur, Ronald van Raak is te gast bij "Dit is de Dag" over een jaar Koningschap van Willem-Alexander.
SP.nl/overheid
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

De Jong hekelt ongegeneerde en slecht gecontroleerde uitgaven EU

25-04-2012 • SP-Europarlementariër Dennis de Jong noemt het voorstel van de Europese Commissie voor een budgetverhoging van 6,8% voor 2013 ‘ongegeneerd en wereldvreemd’. De Jong: ‘Het lijkt alsof er voor de Europese Commissie twee werelden zijn: de Brusselse wereld waar er met geld mag worden gesmeten en de buitenwereld waar iedereen de broekriem aan moet halen’.

Dennis de JongDe SP-Europarlementariër doet dan ook een oproep aan de Europese Raad om een noodmaatregel te nemen om zo te snoeien in de begroting. De Jong: ‘De torenhoge salarissen van EU-ambtenaren moeten nu bevroren worden. De Europese Commissie heeft al een voorstel hierover voor toekomstige crisissen op de plank liggen. Waarom wachten? Het is niet uit te leggen dat deze dik betaalde ambtenaren meer gaan verdienen terwijl pensioenen en uitkeringen omlaag gaan’.

De Europese begroting stijgt volgens de Commissie zo hard omdat uitgaven uit verschillende fondsen, zoals het fonds voor de regio’s, flink toenemen. De Jong: ‘Juist bij het controleren van deze fondsen worden de meeste fouten geconstateerd. Twee jaar geleden werd om die reden zelfs de toegestane foutmarge verhoogd van 2% tot 5% van de begroting. Meer dan 7,5 miljard euro wordt nu dus niet volgens de regels besteed. Laat de Commissie eerst orde op zaken stellen voordat er weer een flinke smak extra geld wordt uitgegeven’.