www.sp.nl/overheid

Fractiemedewerkers:
Eelco Eikenaar
SP.nl/overheid
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Nieuwe overtreding toont noodzaak scherpere gedragscode Europarlementariërs

13-10-2011 • Deze week werd bekend dat twee Tsjechische Europarlementariërs de integriteitsregels van het Europarlement hebben geschonden door hun aandeelhouderschap in een bedrijf geheim te houden. Het bedrijf, eHealth International, maakt elektronische patiëntendossiers, de twee Parlementariërs waren de afgelopen jaren nauw betrokken bij Europese regelgeving op dit terrein. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘ Dit zoveelste incident toont aan dat de verscherping van de gedragscode voor Europarlementariërs niet langer vertraagd mag worden’.

Dennis de JongSP-Europarlementariër Dennis de Jong was een van de acht Europarlementariërs die eerder dit jaar de nieuwe gedragscode op heeft gesteld. Dit gebeurde na een lobbyschandaal waarbij verschillende Europarlementariërs zich lieten omkopen door undercoverjournalisten. De Tsjechische Europarlementariërs overtreden met hun handelswijze bestaande integriteitsregels van het Europees Parlement maar er zijn nu geen sancties mogelijk. De Jong: ‘Juist om die reden mag niet langer getreuzeld worden met de nieuwe gedragscode. Daarmee kan het Europarlement deze leden bijvoorbeeld woordvoerderschap op deze dossiers ontzeggen en financiële boetes opleggen.’ De gedragscode wordt nu op commissieniveau in het Europees Parlement besproken en zal naar verwachting eind dit jaar officieel van kracht worden.