Bekende gezichten Oud-voorzitter SP

Jan Marijnissen

'We zijn weliswaar maaksels van onze eigen geschiedenis, maar we kunnen zelf ook geschiedenis maken.'

Jan Marijnissen

Meer over Jan

Jan Marijnissen werd geboren op 8 oktober 1952 in Oss. Nadat hij de HBS kort voor het examen verliet, werkte hij in Oss en omgeving in verschillende fabrieken. Hij liet zich omscholen tot constructie bankwerker - lasser en werkte tien jaar in de metaalindustrie.

Ondertussen stond hij aan de wieg van de SP in Oss en werd het jongste raadslid van Nederland in 1975. Hij bleef raadslid tot 1993, waarnaast hij een leidende rol had in vele acties, zoals tegen de vervuiling door Diosynth. De fractie in Oss groeide ondertussen bij elke gemeenteraadsverkiezingen verder uit tot grootste SP-fractie van Nederland.

We moeten de democratie praktischer maken, zodat mensen meer te zeggen krijgen over hun werk-, woon- en leefomstandigheden.

In 1987 werd Marijnissen het eerste Provinciale Statenlid van de SP, in Noord-Brabant. Een jaar later werd hij landelijk voorzitter van de SP. Onder zijn leiding maakte de SP een transformatie door van ‘federatie van plaatselijke afdelingen’ naar een partij met een duidelijk landelijk programma, landelijke activiteiten en een landelijk gezicht.

Met globalisering als zodanig is niets mis. Dat de wereld steeds kleiner wordt, is een gegeven. Hoe meer we van elkaar weten op deze wereld, hoe meer we met elkaar vervlochten raken, hoe beter het is. Het komt de onderlinge verstandhouding alleen maar ten goede. Het probleem is meer hoe het Westen omgaat met globalisering. Gebruiken ze ‘m om verdeeldheid te zaaien, of wenden ze ‘m aan voor betere samenwerking tot wederzijds voordeel.

Toen de SP in mei 1994 voor het eerst in de Tweede Kamer kwam, werd Marijnissen fractievoorzitter. In juni 2008 droeg hij het stokje over aan Agnes Kant. Hij bleef Kamerlid tot juni 2010. Jan was van 1988 tot november 2015 voorzitter van de partij.

Van zijn hand verschenen de boeken Samenleven kan je niet alleen (1993), Tegenstemmen, een rood antwoord op Paars (1996), Effe Dimmen! Een rebel in Den Haag (1998) en De laatste oorlog (2000, samen met Karel Glastra van Loon). Op 17 april 2002 verscheen zijn boek Schrale rijkdom; de erfenis van acht jaar paars. In 2003 kwam Nieuw Optimisme uit. Waar Historie Huis Houdt kwam in 2005 in de boekhandel. In 2013 verscheen zijn meest recente boek: Kijk op deze tijd.

Jan Marijnissen op SP.nl