www.sp.nl/onderwijs

Debbie Brenkman
SP.nl/onderwijs

/onderwijs :: Nieuws

Van Dijk: zwarte dag voor studenten

28-05-2014 Voortaan geldt: wie rijk is mag slim zijn. Dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk in reactie op het feit dat VVD, PvdA, D66 en GroenLinks een akkoord hebben bereikt om de basisbeurs af te schaffen. Van Dijk: ‘Onvoorstelbaar dat PvdA, GroenLinks en "onderwijspartij" D66 studenten met torenhoge schulden opzadelen. Talloze jongeren zullen afzien van een studie. Nederland Kennisland krijgt een forse dreun.’

Van Dijk: ‘Vervang Raad van Toezicht in onderwijs door sterke medezeggenschapsraad’

23-04-2014 Om de macht van schoolbestuurders in te perken, moeten raden van toezicht in het onderwijs worden afgeschaft. Dat voorstel doet SP-Kamerlid Jasper van Dijk vandaag bij het debat over onderwijsbestuur. ‘Het bestuursmodel van het onderwijs is mislukt. Raden van Toezicht houden geen toezicht waardoor schoolbestuurders almachtig zijn. De medezeggenschapsraad dient de taken van de Raad van Toezicht over te nemen. Want daarin zitten de echte experts van het onderwijs: leraren, studenten en ouders.’

Medezeggenschap op scholen wordt versterkt

07-02-2014 De medezeggenschap in het onderwijs zal wettelijk worden versterkt. Dat laat staatssecretaris Dekker weten in reactie op een motie van de SP die vorig jaar werd aangenomen. SP-Kamerlid Jasper van Dijk: ‘Dit is goed nieuws voor leerlingen, leraren en ouders. Schoolbestuurders hebben een volwaardige tegenmacht nodig. Met deze versterking krijgt de medezeggenschap veel meer slagkracht. Dat mag ook wel, want het fiasco met Amarantis heeft laten zien dat bestuurders soms flink moeten worden bijgestuurd.’

Nogmaals uitstel leenstelsel; tijd om te stoppen

23-09-2013 'Als je keer op keer een wet uitstelt, heronderhandelt, hier en daar wat wijzigt en dan weer opnieuw begint moet je je conclusies trekken: deze wet moet van tafel', aldus SP-Kamerlid Jasper van Dijk in reactie op het bericht dat het leenstelsel nu ook voor masterstudenten wordt uitgesteld. Voor de zomer werd de wet al voor bachelorstudenten uitgesteld. Van Dijk: ‘Bussemaker heeft geen draagvlak voor haar schuldenstelsel, daarom komt ze keer op keer met uitstel. Om een drama als met de langstudeerboete te voorkomen, kan ze de zaak beter helemaal stopzetten.’

'Bescherm studenten tegen idiote huurprijzen'

17-07-2013 Volgens SP-Kamerlid Paulus Jansen zijn de prijzen die studenten soms voor een kamer moeten betalen veel te hoog. 'Uit onderzoek blijkt dat studenten in Amsterdam gemiddeld 30 euro per vierkante meter per maand moeten betalen. En dan zijn er uitschieters die nog veel duurder zijn. Dat is vier keer zoveel als de gemiddelde prijs voor een sociale huurwoning. Wat stelt de huurbescherming in Nederland voor als dit gewoon legaal is?'

Van Dijk over experiment BSA: ‘Studenten zijn geen proefdieren’

02-04-2013 Minister Bussemaker van onderwijs wil universiteiten zes jaar lang de kans geven te experimenteren met het zogenaamde Bindend Studieadvies (BSA). Omdat ze de wet hiervoor niet wijzigt, heeft ze geen toestemming van de Tweede Kamer nodig. Van Dijk is niet te spreken over deze handelswijze: ‘Dit kan voor studenten betekenen dat ze na drie jaar alsnog van hun opleiding worden getrapt, wat vernietiging van kapitaal en kennis is. Als de minister dit wil, dan moet ze eerst een Kamermeerderheid bij elkaar zien te krijgen. Op ons hoeft ze daarbij niet te rekenen.’

Van Dijk: kom in actie tegen schuldenstelsel

18-01-2013 Ondanks breed protest houdt het kabinet vast aan invoering van een asociaal schuldenstelsel. Dit blijkt uit het vandaag gepresenteerde plan voor een leenstelsel voor studenten. SP-Kamerlid Jasper Van Dijk: ‘Studeren wordt onder Rutte en Asscher 15.000 euro duurder. Vooral jongeren uit lage inkomensgroepen worden hard getroffen; studeren wordt weer een zaak van de elite. Spreken van een “sociaal leenstelsel” is pure misleiding.’

Van langstudeerboete naar leenstelsel: van kwaad tot erger

01-10-2012 PvdA en VVD willen de langstudeerboete inruilen voor een leenstelsel. Volgens SP-Kamerlid Jasper van Dijk is dat een slecht plan. ‘De langstudeerboete bedraagt 3000 euro, een leenstelsel kost studenten minstens 13.000 euro. Het gaat van kwaad tot erger. Jongeren zullen massaal afzien van een hogere opleiding.’

PvdA en SP dienen initiatiefwet tegen langstudeerboete in

24-08-2012 De PvdA en de SP dienen een initiatiefwet in tegen de langstudeerboete. De initiatiefwet voorziet ook in een deugdelijke financiële dekking. Beide partijen hopen op deze manier de boete alsnog van tafel te krijgen. In de Tweede Kamer is een ruime meerderheid tegen de boete, maar tijdens het debat gisteren bleek dat het CDA, D66 en GroenLinks onder druk van Kunduz-coalitiegenoot VVD niet bereid waren mee te werken aan afschaffing
van de boete.

Van Dijk over langstudeerboete: belofte maakt schuld

23-08-2012 Ondanks een grote meerderheid tegen de langstudeerboete, is er geen overeenstemming bereikt om deze per direct af te schaffen. Dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk na het Kamerdebat van vandaag. ‘Er waren prima alternatieven voor de studieboete van 3000 euro, het is dan ook een ongelooflijke domper dat er vandaag geen deal is gekomen. Het CDA is zijn belofte niet nagekomen en maakt studenten blij met een dooie mus.’

Studio SP