www.sp.nl/onderwijs

Debbie Brenkman
Jordy Clemens

/onderwijs :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
SP.nl/onderwijs

/onderwijs :: Nieuws

Medezeggenschap op scholen wordt versterkt

07-02-2014 De medezeggenschap in het onderwijs zal wettelijk worden versterkt. Dat laat staatssecretaris Dekker weten in reactie op een motie van de SP die vorig jaar werd aangenomen. SP-Kamerlid Jasper van Dijk: ‘Dit is goed nieuws voor leerlingen, leraren en ouders. Schoolbestuurders hebben een volwaardige tegenmacht nodig. Met deze versterking krijgt de medezeggenschap veel meer slagkracht. Dat mag ook wel, want het fiasco met Amarantis heeft laten zien dat bestuurders soms flink moeten worden bijgestuurd.’

Nogmaals uitstel leenstelsel; tijd om te stoppen

23-09-2013 'Als je keer op keer een wet uitstelt, heronderhandelt, hier en daar wat wijzigt en dan weer opnieuw begint moet je je conclusies trekken: deze wet moet van tafel', aldus SP-Kamerlid Jasper van Dijk in reactie op het bericht dat het leenstelsel nu ook voor masterstudenten wordt uitgesteld. Voor de zomer werd de wet al voor bachelorstudenten uitgesteld. Van Dijk: ‘Bussemaker heeft geen draagvlak voor haar schuldenstelsel, daarom komt ze keer op keer met uitstel. Om een drama als met de langstudeerboete te voorkomen, kan ze de zaak beter helemaal stopzetten.’

'Bescherm studenten tegen idiote huurprijzen'

17-07-2013 Volgens SP-Kamerlid Paulus Jansen zijn de prijzen die studenten soms voor een kamer moeten betalen veel te hoog. 'Uit onderzoek blijkt dat studenten in Amsterdam gemiddeld 30 euro per vierkante meter per maand moeten betalen. En dan zijn er uitschieters die nog veel duurder zijn. Dat is vier keer zoveel als de gemiddelde prijs voor een sociale huurwoning. Wat stelt de huurbescherming in Nederland voor als dit gewoon legaal is?'

Van Dijk over experiment BSA: ‘Studenten zijn geen proefdieren’

02-04-2013 Minister Bussemaker van onderwijs wil universiteiten zes jaar lang de kans geven te experimenteren met het zogenaamde Bindend Studieadvies (BSA). Omdat ze de wet hiervoor niet wijzigt, heeft ze geen toestemming van de Tweede Kamer nodig. Van Dijk is niet te spreken over deze handelswijze: ‘Dit kan voor studenten betekenen dat ze na drie jaar alsnog van hun opleiding worden getrapt, wat vernietiging van kapitaal en kennis is. Als de minister dit wil, dan moet ze eerst een Kamermeerderheid bij elkaar zien te krijgen. Op ons hoeft ze daarbij niet te rekenen.’

Van Dijk: kom in actie tegen schuldenstelsel

18-01-2013 Ondanks breed protest houdt het kabinet vast aan invoering van een asociaal schuldenstelsel. Dit blijkt uit het vandaag gepresenteerde plan voor een leenstelsel voor studenten. SP-Kamerlid Jasper Van Dijk: ‘Studeren wordt onder Rutte en Asscher 15.000 euro duurder. Vooral jongeren uit lage inkomensgroepen worden hard getroffen; studeren wordt weer een zaak van de elite. Spreken van een “sociaal leenstelsel” is pure misleiding.’

Van langstudeerboete naar leenstelsel: van kwaad tot erger

01-10-2012 PvdA en VVD willen de langstudeerboete inruilen voor een leenstelsel. Volgens SP-Kamerlid Jasper van Dijk is dat een slecht plan. ‘De langstudeerboete bedraagt 3000 euro, een leenstelsel kost studenten minstens 13.000 euro. Het gaat van kwaad tot erger. Jongeren zullen massaal afzien van een hogere opleiding.’

PvdA en SP dienen initiatiefwet tegen langstudeerboete in

24-08-2012 De PvdA en de SP dienen een initiatiefwet in tegen de langstudeerboete. De initiatiefwet voorziet ook in een deugdelijke financiële dekking. Beide partijen hopen op deze manier de boete alsnog van tafel te krijgen. In de Tweede Kamer is een ruime meerderheid tegen de boete, maar tijdens het debat gisteren bleek dat het CDA, D66 en GroenLinks onder druk van Kunduz-coalitiegenoot VVD niet bereid waren mee te werken aan afschaffing
van de boete.

Van Dijk over langstudeerboete: belofte maakt schuld

23-08-2012 Ondanks een grote meerderheid tegen de langstudeerboete, is er geen overeenstemming bereikt om deze per direct af te schaffen. Dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk na het Kamerdebat van vandaag. ‘Er waren prima alternatieven voor de studieboete van 3000 euro, het is dan ook een ongelooflijke domper dat er vandaag geen deal is gekomen. Het CDA is zijn belofte niet nagekomen en maakt studenten blij met een dooie mus.’

Van Dijk: 'Red leerlingen uit klauwen van megaschool Amarantis'

28-03-2012 De leerlingen die les krijgen op de scholen van het Amarantis-schoolbestuur, mogen geen slachtoffer worden van het gevoerde wanbeleid. Dat zei SP-Kamerlid Jasper van Dijk woensdag bij een actie voor het behoud van het Wibautcollege, één van de vele Amarantis-scholen. Donderdag dient Van Dijk een motie in waarin hij minister Van Bijsterveldt oproept om het onderwijs van alle 30.000 leerlingen te garanderen.

Van Dijk ontvangt studenten in actie op de fiets

21-03-2012 Studenten fietsten vandaag van Amsterdam naar Den Haag om te protesteren tegen het hoger onderwijsbeleid van de regering, waaronder de inperking van de OV-kaart en de afschaffing van de basisbeurs voor de masteropleiding. SP-Kamerlid Jasper van Dijk fietste het laatste stuk met ze mee: 'Een prima actie die laat zien hoe studenten worden kaalgeplukt door Halbe Zijlstra. De regering snijdt zichzelf in de vingers door studenten steeds meer af te knijpen. Hoe hoger de drempel, hoe minder de kenniseconomie.'

Studio SP