www.sp.nl/onderwijs

Zoeken in /onderwijs

/onderwijs :: onze mensen

/onderwijs :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
SP.nl/onderwijs

/onderwijs :: Nieuws

Van Dijk: ‘Vervang Raad van Toezicht in onderwijs door sterke medezeggenschapsraad’

23-04-2014 Om de macht van schoolbestuurders in te perken, moeten raden van toezicht in het onderwijs worden afgeschaft. Dat voorstel doet SP-Kamerlid Jasper van Dijk vandaag bij het debat over onderwijsbestuur. ‘Het bestuursmodel van het onderwijs is mislukt. Raden van Toezicht houden geen toezicht waardoor schoolbestuurders almachtig zijn. De medezeggenschapsraad dient de taken van de Raad van Toezicht over te nemen. Want daarin zitten de echte experts van het onderwijs: leraren, studenten en ouders.’

Bussemaker buigt: leenstelsel opnieuw uitgesteld

11-12-2013 Opnieuw is het plan voor een leenstelsel uitgesteld. Minister Bussemaker moest wel buigen voor de Tweede Kamer, nadat woensdag bleek dat zij totaal geen meerderheid heeft voor haar plan om de basisbeurs voor masterstudenten per september 2014 af te schaffen. Ook het plan voor een korting op de OV-studentenkaart en het hogere collegegeld voor zogenaamde topstudies wordt uitgesteld.

Voorkom herhaling langstudeerdrama: stop met het leenstelsel

11-12-2013 Minister Bussemaker moet terug naar het ministerie met haar voorstel voor een leenstelsel voor studenten. Dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk in het Kamerdebat over de studiefinanciering. Van Dijk: ‘Het leenstelsel is gedoemd te mislukken want er is geen draagvlak voor: niet bij studenten en ook niet in de Eerste Kamer. Om een herhaling van de langstudeerboete te voorkomen kunnen we onze tijd beter aan andere zaken besteden zoals de verbetering van ons onderwijs.’

Nogmaals uitstel leenstelsel; tijd om te stoppen

23-09-2013 'Als je keer op keer een wet uitstelt, heronderhandelt, hier en daar wat wijzigt en dan weer opnieuw begint moet je je conclusies trekken: deze wet moet van tafel', aldus SP-Kamerlid Jasper van Dijk in reactie op het bericht dat het leenstelsel nu ook voor masterstudenten wordt uitgesteld. Voor de zomer werd de wet al voor bachelorstudenten uitgesteld. Van Dijk: ‘Bussemaker heeft geen draagvlak voor haar schuldenstelsel, daarom komt ze keer op keer met uitstel. Om een drama als met de langstudeerboete te voorkomen, kan ze de zaak beter helemaal stopzetten.’

Leenstelsel jaar later: maak van uitstel ook afstel

07-06-2013 Zie het uitstel van het leenstelsel als een eerste stap richting afstel. Dat zegt SP Kamerlid Jasper van Dijk in reactie op het nieuws dat het leenstelsel voor studenten met één jaar wordt uitgesteld. Van Dijk: ‘Het gaat weer net als met de langstudeerboete: eerst uitstel en toen afstel. Er is totaal geen draagvlak voor de torenhoge schulden die door het leenstelsel worden veroorzaakt.' Van Dijk wil volgende week een debat met minister Bussemaker om het asociaal leenstelsel in zijn geheel van tafel te krijgen.

Van Dijk: deadline voor wet leenstelsel

28-02-2013 Minister Bussemaker van Onderwijs moet een deadline instellen tot wanneer zij blijft werken aan de wet op het leenstelsel. Dat voorstel doet SP-Kamerlid Jasper van Dijk naar aanleiding van het debat over de afschaffing van de basisbeurs. Van Dijk: ‘Het plan voor het leenstelsel is tijdverspilling, want het heeft geen meerderheid in de Eerste Kamer. Doorgaan kost handenvol geld. Als er deze zomer nog steeds geen meerderheid is moet Bussemaker het plan intrekken en aan de slag gaan met zaken die wel steun krijgen. Jongeren hoeven niet langer in onzekerheid te zitten.'

SP start manifest ‘ouders voor stufi’

13-02-2013 De SP start woensdag 13 februari het manifest ‘Ouders voor stufi’. Op de site oudersvoorstufi kunnen ouders zich uitspreken voor behoud van de studiefinanciering en tegen invoering van het leenstelsel. SP-Kamerlid Jasper van Dijk: ‘Met dit anifest geven wij ouders een stem. Ouders die boos zijn over de enorme studieschuld die het leenstelsel veroorzaakt. Een schuld die al gauw oploopt tot 30.000 euro. Vandaar dat ik alle ouders oproep om het manifest te tekenen.’