www.sp.nl/onderwijs

Debbie Brenkman
SP.nl/onderwijs

/onderwijs :: Nieuws

Van Dijk: maak eind aan dubbele petten in de wetenschap

04-12-2013 Maak een eind aan dubbele petten in de wetenschap. Dat voorstel doet SP-Kamerlid Jasper van Dijk vandaag in het debat wetenschap in de Tweede Kamer. Hij doet zijn voorstel naar aanleiding van onderzoek van De Groene waaruit blijkt dat 60 procent van de hoogleraren bijklust en 44 procent banden heeft met de commerciële sector. Het gaat veelal om hoogleraren economie of accountancy die tevens in dienst zijn bij een bank of financiële instelling.

Kamer steunt SP: zorg voor onafhankelijke wetenschap

13-12-2011 Universiteiten moeten ervoor zorgen dat wetenschappelijk onderzoek onafhankelijk en transparant is. Dat voorstel van SP Kamerlid Jasper van Dijk werd vandaag in de Tweede Kamer aangenomen. ‘De groeiende vermarkting van het onderzoek is een foute ontwikkeling. Met mijn motie wordt de invloed van het bedrijfsleven op onderzoek een halt toegeroepen.’

Van Dijk: Zijlstra geeft elite onderwijs ruim baan

01-07-2011 'Met selectie aan de poort en hoger collegegeld voor topopleidingen, geeft de regering ruim baan voor elite onderwijs,' dat zegt SP Kamerlid Jasper van Dijk in reactie op de Strategische Agenda voor het hoger onderwijs van de regering. 'Studenten worden met hoge kosten opgezadeld en investeringen in onderwijs blijven achterwege. Staatssecretaris Zijlstra maakt studeren tot een zaak van de gelukkige student die wel veel te makken heeft. De domheid regeert blijkbaar.'

Van Dijk steunt acties personeel universiteiten

05-09-2010 De SP steunt de acties van vakbonden en universitair personeel voor koopkrachtbehoud en werkzekerheid. SP-Kamerlid Jasper van Dijk gaat maandag 6 september naar de Universiteit van Amsterdam om de actie tijdens de opening van het Academisch Jaar te ondersteunen. Ook in andere steden zal de SP vakbonden en personeel een hart onder de riem steken. Van Dijk: "Politiek en werkgevers gebruiken grote woorden als het gaat om het belang van wetenschap en kennis. Maar nu het erop aan komt, geeft de regering niet thuis. Universiteitsbestuurders wijzen naar de politiek; het personeel staat in de kou. Terwijl glashelder is dat wetenschappelijk personeel ongelooflijk belangrijk werk doet voor de Nederlandse samenleving. Zonder bloeiende wetenschap kan Nederland wel inpakken."

Censuur door overheid moet stoppen

08-06-2010 Het moet afgelopen zijn met het censureren van onderzoek door ministeries. Dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk in reactie op een vandaag gepubliceerd onderzoek van de TU Delft (Huys en Annema). "Het blijkt dat onderzoekers die onwelgevallige conclusies over de groei van Schiphol trekken, stelselmatig onder druk worden gezet om hun resultaten aan te passen. Ook bij andere ministeries dan Verkeer en Waterstaat wil men uitsluitend goed nieuws horen. Onderzoek moet onafhankelijk zijn en resultaten dienen openbaar te worden, ook als het de minister niet uitkomt."

‘Drie ton voor onderwijsbestuurder is blunder van jewelste’

09-03-2010 Ondanks afspraken over een maximumsalaris krijgt de voorzitter van de Wageningen Universiteit een salaris van ruim drie ton. Dit is twee keer zoveel als premier Balkenende. SP-Kamerlid Jasper van Dijk vroeg minister Verburg dinsdag tijdens het Vragenuurtje het salaris te verlagen, maar zij houdt onverminderd vast aan het topsalaris. “Een blunder van jewelste”, aldus Van Dijk.

Van Dijk voert campagne in Nijmegen

28-02-2010 Donderdagmiddag was de gehele SP Tweede Kamer fractie te gast in Nijmegen om de afdeling te ondersteunen in de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart. Een gedeelte van die groep ging met ROOD Nijmegen mee op pad om de studenten te overtuigen SP te stemmen. Onder andere Kamerlid Jasper van Dijk, die het woord voert over onderwijs, ging mee naar de universiteit en sprak met een aantal studentenorganisaties. De overige 15 man verspreidden zich over drie locaties over universiteit om campagne te voeren.

Steun aan studentenactie voor meer investeringen

21-09-2009 De SP steunt de studenten die dinsdag 22 september om 13:00 uur demonstreren aan de Lange Voorhout bij de Tweede Kamer. Aanleiding is het tekort aan investeringen in hoger onderwijs. SP-Kamerlid Jasper van Dijk: “Iedere euro voor onderwijs betaalt zichzelf dubbel en dwars terug, maar toch kiest de regering voor bezuinigingen. Het is volkomen terecht dat studenten zich hiertegen verzetten.”

'Onderscheid HBO en universiteit niet opheffen'

01-09-2009 Het is verkeerd om het onderscheid tussen HBO en universiteit op te heffen. Dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk in reactie op het voorstel van minister Plasterk om het hoger onderwijs te hervormen. "Universiteit en HBO zijn qua oriëntatie fundamenteel verschillend: de één leidt op tot de wetenschap, de ander is een beroepsopleiding. Daarnaast kan onderzoek naar verbetering van het stelsel niet verhullen dat instellingen extra budget nodig hebben."

'Promovendi zijn geen studenten, maar werknemers'

25-08-2009 Promovendi zijn werknemers en geen studenten. Dat heeft de rechter bepaald nadat Abvakabo FNV en het Promovendi Netwerk Nederland (PNN) met succes een rechtszaak tegen de Universiteit van Groningen hadden aangespannen. SP-Kamerlid Jasper van Dijk is zeer te spreken over de uitspraak: “Promovendi doen jarenlang volwaardig werk voor universiteiten. Het is ontoelaatbaar dat ze worden afgescheept met een studiebeurs zonder normale arbeidsvoorwaarden.”

Moed College
Studio SP