www.sp.nl/onderwijs

Debbie Brenkman
Jordy Clemens

/onderwijs :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
SP.nl/onderwijs

/onderwijs :: Nieuws

Bussemaker, grijp in bij de hogeschool voor de kunsten

31-03-2014 SP-Kamerlid Jasper van Dijk maakt zich grote zorgen over de hogeschool voor de kunsten ArtEz met locaties in Zwolle, Enschede en Arnhem. Van Dijk: ‘Het bestuur van deze academie wil opleidingen sluiten omdat daar niet voldoende geld voor zou zijn. Ondertussen ontvangt de interim-voorzitter een riant salaris. Dat is onacceptabel en valt niet uit te leggen aan alle studenten en docenten.’

Van Dijk: maak eind aan dubbele petten in de wetenschap

04-12-2013 Maak een eind aan dubbele petten in de wetenschap. Dat voorstel doet SP-Kamerlid Jasper van Dijk vandaag in het debat wetenschap in de Tweede Kamer. Hij doet zijn voorstel naar aanleiding van onderzoek van De Groene waaruit blijkt dat 60 procent van de hoogleraren bijklust en 44 procent banden heeft met de commerciële sector. Het gaat veelal om hoogleraren economie of accountancy die tevens in dienst zijn bij een bank of financiële instelling.

Nogmaals uitstel leenstelsel; tijd om te stoppen

23-09-2013 'Als je keer op keer een wet uitstelt, heronderhandelt, hier en daar wat wijzigt en dan weer opnieuw begint moet je je conclusies trekken: deze wet moet van tafel', aldus SP-Kamerlid Jasper van Dijk in reactie op het bericht dat het leenstelsel nu ook voor masterstudenten wordt uitgesteld. Voor de zomer werd de wet al voor bachelorstudenten uitgesteld. Van Dijk: ‘Bussemaker heeft geen draagvlak voor haar schuldenstelsel, daarom komt ze keer op keer met uitstel. Om een drama als met de langstudeerboete te voorkomen, kan ze de zaak beter helemaal stopzetten.’

Van Dijk: voorkom tweedeling tussen dure topopleiding en goedkoop restonderwijs

22-04-2013 De SP wil voorkomen dat er een tweedeling ontstaat tussen dure topopleidingen voor rijke studenten en massa-opleidingen voor gewone studenten. Dat zegt SP Kamerlid Jasper van Dijk in aanloop naar het debat morgen over de Wet Kwaliteit in Verscheidenheid. In de wet staat dat universiteiten tot vijf keer collegegeld mogen vragen voor ‘excellente’ opleidingen, ruim 9.000 euro. Onbetaalbaar voor studenten uit lage inkomens. ‘Dit leidt tot Amerikaanse toestanden met dure topopleidingen voor de elite en goedkoop restonderwijs voor de overige studenten.’