www.sp.nl/onderwijs

Debbie Brenkman
Jordy Clemens

/onderwijs :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
SP.nl/onderwijs
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Kabinet steunt SP: Einde aan 'verplicht vrijwillige' bijdrage op MBO's

21-04-2011 • MBO-opleidingen mogen niet meer eindeloos kosten doorberekenen aan leerlingen. Dat zei minister Van Bijsterveldt in antwoord op voorbeelden van SP en JOB (de jongerenorganisatie beroepsonderwijs). Ook wil de minister dat MBO-scholen de kosten voor de opleiding op hun website en in de studiegids zetten, zodat de onderwijsinspectie beter kan controleren of de school zich aan de regels houdt. Smits: 'De wet zegt duidelijk dat je een opleiding moet kunnen volgens zonder extra geld te hoeven betalen, hooguit een vrijwillige bijdrage. Uit onze voorbeelden bleek dat MBO-opleidingen leerlingen op kosten jagen met 'verplichte vrijwillige' bijdragen. Ik ben blij dat de minister nu gaat optreden.'

Manja SmitsSmits had de minister voorbeelden aangedragen waar leerlingen naast hun lesgeld ook moeten betalen voor licenties voor computers, het studiecentrum, de mediatheek, diplomering of zelfs de ouderenavond. Bij sommige opleidingen spelen specifieke problemen. Zo moeten leerlingen van de koksopleiding soms zelf hun ingrediënten betalen. Smits: 'Dat is natuurlijk flauwekul, want zonder dat materiaal kun je de opleiding niet volgen. Als een school te weinig geld heeft, moeten ze eerst kijken of ze het geld goed besteed. In het MBO gaat namelijk veel geld verloren aan zaken die weinig met het onderwijs te maken hebben. Als er dan nog te weinig geld is, dan moet de opleiding naar de overheid toe om aan te geven hoe dat komt, en niet een deurwaarder op haar leerlingen afsturen.' Smits roept alle MBO-ers op om te blijven mailen wanneer er sprake is van zo'n 'verplichte vrijwillige' bijdrage.