www.sp.nl/onderwijs

Debbie Brenkman
Jordy Clemens

/onderwijs :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
SP.nl/onderwijs
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Dijk: Wet studieboete beschamend broddelwerk

11-04-2011 • 'Het wetsvoorstel voor de studieboete van 3000 euro is een staaltje politiek broddelwerk.' Dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk naar aanleiding van de reactie van staatssecretaris Zijlstra op de juridische bezwaren van Stibbe advocaten. Van Dijk: 'De studieboete is een haastklus, louter bedacht om snel 370 miljoen te bezuinigen. Daarom roep ik iedereen op om dinsdag 12 april 12.00 naar het Plein voor de Tweede Kamer te komen.'

Advocatenkantoor Stibbe heeft op verzoek van de Studentenvakbonden LSVb en ISO naar het wetsvoorstel voor de langstudeerders gekeken. De kritiek was genadeloos. De studieboete is in strijd met allerlei juridische beginselen en met internationale Verdragen. Zo is het feit dat de huidige studenten worden getroffen, in strijd met de rechtszekerheid. Daarnaast is de collegegeldverhoging van 3000 euro in strijd met het Internationaal Verdrag waarin staat dat het hoger onderwijs geleidelijk kosteloos moet worden.

De reactie van de regering is uitermate zwak volgens Van Dijk. Staatssecretaris Zijlstra beweert onder andere dat het Internationale Verdrag niet gaat over kosteloos hoger onderwijs, maar over toegankelijk hoger onderwijs. 'Zijlstra heeft bijles nodig in de Rechtsleer, want kosteloos onderwijs is heel wat anders dan toegankelijk onderwijs.' Ook op de schending van het rechtszekerheidsbeginsel (omdat de huidige studenten worden meegenomen), heeft Zijlstra nog geen begin van een antwoord. Hij komt niet verder dan te zeggen dat het dan wel heel 'moeizaam' wordt om wetten nog bij te stellen. Van Dijk: 'Dit is prietpraat van de bovenste plank, want als de huidige studenten worden ontzien, dan is dit probleem alvast opgelost. De brief van Zijlstra staat vol met dit soort slordigheden waardoor de wet elke geloofwaardigheid verliest.'

Donderdag 14 april wordt de studieboete in de Tweede Kamer behandeld. Morgen 12.00 uur demonstreren studenten tegen de bezuinigingen op hoger onderwijs. SP, PvdA, GroenLinks en D66 trekken gezamenlijk op tegen deze plannen die zoveel schade aanrichten.