www.sp.nl/onderwijs

Debbie Brenkman
Jordy Clemens
SP.nl/onderwijs
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Laat falende onderwijsbestuurders vertrekpremie terugbetalen

15-02-2011 • 'Falende onderwijsbestuurders moeten hun vertrekpremie terugbetalen. Zolang zij dat niet doen, mogen zij geen nieuwe publieke functie bekleden.' Dat zei SP-Kamerlid Jasper van Dijk vandaag in het debat over Hogeschool INHolland. Hij deed zijn oproep naar aanleiding van het bericht dat oud-bestuurders van Hogeschool INHolland ruim anderhalve ton vertrekpremie ontvingen. Van Dijk: 'Deze mensen maakten een puinhoop van INHolland en kregen vervolgens een goudgerande vertrekregeling mee naar huis. Het is de omgekeerde wereld.'

Jasper van DijkHet Kamerdebat werd gevoerd naar aanleiding van het Inspectierapport waaruit blijkt dat het bestuur in alle opzichten heeft gefaald. Docenten werden onder druk gezet, diploma's te makkelijk uitgedeeld en declaraties niet verantwoord. De bestuurders zijn al in november opgestapt, maar krijgen nota bene tot maart salaris. 'Het is onaanvaardbaar om deze mensen opnieuw een publieke functie te laten bekleden. De enorme vertrekpremies moeten terug naar het onderwijs, dan wordt het geld tenminste nog nuttig besteed.'

De regering kan niet ingrijpen bij wanbestuur omdat hogescholen vergaand autonoom zijn. Van Dijk maakt daarom een wetsvoorstel waardoor de minister onderwijsbestuurders kan benoemen en ontslaan. Ook wil hij dat Hogeschool INHolland wordt opgesplitst in kleine scholen van maximaal 3.500 studenten. Daartoe zal de SP volgende week een voorstel indienen. In april komt de Inspectie met het definitieve eindrapport over de diplomafraude bij INHolland.