www.sp.nl/onderwijs

Erik Flentge
Debbie Brenkman
SP.nl/onderwijs
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

'Maak wettelijk einde aan zelfverrijking onderwijsbestuurders'

28-10-2010 • ‘Het moet afgelopen zijn met de verrijking aan de top bij bestuurders in het hoger onderwijs.’ Dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk in reactie op het bericht dat zestig bestuurders meer verdienen dan de minister-president. Van Dijk: ‘Op het salaris van leraren wordt bezuinigd, maar de zakkenvullerij aan de top gaat gewoon door. Ik wil dat de nieuwe regering hier snel een eind aan maakt.’

Jasper van DijkTwee jaar geleden waren er nog veertig bestuurders die meer verdienden dan de premier, nu zijn het er zestig. Het aantal groeit, ondanks het brede protest tegen deze foute besteding van belastinggeld. Koploper is de heer Dijkhuizen, voorzitter van de Wageningen Universiteit. Hij verdient maar liefst 350.000 euro.

Van Dijk: ‘Dit geld moet niet naar de zakken van onderwijsbobo’s, maar naar het klaslokaal. De nieuwe staatssecretaris Zijlstra krijgt de kans om daar wettelijk een eind aan te maken. Dat zal ik hem vragen in het debat wat ik heb aangevraagd’, aldus Van Dijk. In het debat zal de SP ook vragen om het bedrag dat bestuurders nu al uitkomen boven de premier, terug te geven aan het onderwijs.