www.sp.nl/onderwijs

Erik Flentge
Debbie Brenkman
SP.nl/onderwijs
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Dijk: 'Acceptatieplicht scholen nog dit jaar invoeren'

11-03-2010 • "De acceptatieplicht voor scholen kan nog dit jaar worden ingevoerd." Dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk nadat PvdA, GroenLinks, D66 en SP vandaag hebben aangekondigd hiertoe een wetsvoorstel in te dienen. “Dankzij de val van het kabinet kan de PvdA weer voor het eigen standpunt opkomen. De acceptatieplicht is een belangrijke stap richting een volwassen onderwijsstelsel waarin scholen algemeen toegankelijk zijn.”

Jasper van DijkOp dit moment kunnen bijzondere scholen leerlingen weigeren op basis van hun afkomst of religie. Als het kind de grondslag van de school niet volledig onderschrijft, mag de school het kind afwijzen. De acceptatieplicht regelt dat een kind moet worden toegelaten, indien het de grondslag respecteert. Van Dijk: “Het is een kleine, maar zeer terechte stap die ervoor zorgt dat scholen hun deuren moeten openen voor elke leerling. Dat is niet meer dan normaal, aangezien scholen met belastinggeld worden betaald.”

Met de aangekondigde steun van de VVD haalt het voorstel een meerderheid. Behandeling in de Tweede Kamer kan nog voor de verkiezingen van 9 juni. Als ook de Eerste Kamer spoedig instemt met de wet, kan de acceptatieplicht nog dit jaar een feit zijn.