www.sp.nl/onderwijs

Erik Flentge
Debbie Brenkman
SP.nl/onderwijs
Japser van Dijk spreekt studenten op de Universiteit van Amsterdam toe - Foto: Mathijs Voordenberg
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Bezuiniging op hoger onderwijs is dom en onrechtvaardig: Teken de petitie

03-02-2010 • Dat stellen de SP en ROOD, jong in de SP, naar aanleiding van de aankondiging van de regering dat op alle begrotingen twintig procent bezuinigd moet gaan worden. Gezamenlijk zijn ze een handtekeningenactie gestart. Met name de Landelijke Actieweek Hoger Onderwijs, die maandag 1 februari van start gaat, zal worden aangegrepen om zoveel mogelijk steun te verwerven onder een petitie. De petitie kun je hier tekenen.

Uiterlijk in mei komt het kabinet met voorstellen om 20 procent te bezuinigen op hoger onderwijs. PvdA, D66 en VVD hebben al gezegd dat zij de studiefinanciering willen omzetten in een lening van tienduizenden euro's. Studeren wordt daardoor een luxe artikel. 35 procent van de jongeren zegt niet te gaan studeren als zij alles moeten lenen. De ambitie om meer hoger opgeleiden te krijgen wordt zo dus om zeep geholpen.

SP-Kamerlid Jasper van Dijk: "Hoe meer jongeren laten weten dat zij nieuwe bezuinigingen op het hoger onderwijs niet accepteren, hoe sneller de regering inziet dat hun plan niet goed wijs is."

Vanaf 1 februari voeren studenten actie op verschillende universiteiten en hogescholen. Ook ROOD is aanwezig en voert samen met studentenorganisaties - verenigd in het Comité SOS - actie tegen de bezuinigingen. Kijk op www.studentendemonstratie.nl voor meer informatie.

- Update 3 februari -
SP-Kamerlid Jasper van Dijk sprak maandag op de Universiteit van Amsterdam en dinsdag op de Universiteit van Utrecht. “Het is geweldig om deze strijdbare studenten te zien opkomen voor goed en toegankelijk hoger onderwijs. Minister Plasterk moet juist investeren in het hoger onderwijs, in plaats van het af te breken. Daarom zeg ik tegen Plasterk: Investeer of treed af.”

Studentenbezetting Universiteit van Amsterdam - Foto: ANP, Ed Oudenaarden

Van Dijk spreekt donderdag om 15.00 uur nog actievoerende studenten op de Vrije Universiteit in Amsterdam toe.

- Update 4 februari -
SP-Kamerlid Jasper van Dijk bezocht de universiteit in Wageningen, waar hij in gesprek ging met studenten en Gerard Oosterwijk, voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb)

Van Dijk met Gerard Oosterwijk (LSVB)
Jasper van Dijk met Gerard Oosterwijk (LSVB)