www.sp.nl/onderwijs

Erik Flentge
Debbie Brenkman
SP.nl/onderwijs
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Onderwijsraad verliest geloofwaardigheid met politiek advies

15-11-2009 • De Onderwijsraad wil bezuinigen op onderwijs door leraren via prestatieloon en tijdschrijven harder te laten werken. SP-Kamerlid Jasper van Dijk verwerpt het advies: “Nederlandse leraren maken nu al het hoogste aantal uren voor de grootste klassen. Met dit politieke advies om nog eens te gaan bezuinigen, heeft de Onderwijsraad al zijn geloofwaardigheid verloren.” Van Dijk vraagt minister Plasterk dinsdag bij het vragenuur om het kortzichtige rapport in de prullenbak te werpen.

De Onderwijsraad roept dat leraren harder moeten werken, maar vertikt het om te kijken naar de oorzaken van de hoge werkdruk. Uit het SP-onderzoek “de leraar aan het woord”, blijkt dat leraren enorm belemmerd worden door bureaucratie en grote klassen. In plaats van te pleiten voor prestatieloon, zou de Onderwijsraad moeten wijzen op het tekort aan investeringen en het georganiseerd wantrouwen vanuit besturen en overheid.

Voorzitter Van Wieringen van de Onderwijsraad zegt zelf hoe het advies tot stand is gekomen: het onderwijs moet meedenken over bezuinigingen om de staatsschuld af te lossen. Van Dijk: "Het rapport is dus geen onafhankelijk advies, maar een politiek gekleurde wens om te korten op onderwijs. Hiermee verliest deze zogenaamde onafhankelijke adviesclub alle geloofwaardigheid.”

Van Dijk vindt dat de Onderwijsraad eerst naar leraren zelf moet luisteren voordat advies wordt gegeven. Prestatieloon in het onderwijs leidt tot ellebogenwerk in de lerarenkamer. Tijdschrijven zadelt leraren op met nieuwe administratieve rompslomp. Onderzoek over de hoge werkdruk is al lang voorhanden, het wordt hoog tijd om leraren te bevrijden van onnodige bureaucratie en grote klassen.