www.sp.nl/onderwijs

Debbie Brenkman
Jordy Clemens

/onderwijs :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
SP.nl/onderwijs
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Uitstel aflossing studieschuld ook voor oud-studenten

17-03-2009 • Op voorstel van Jasper van Dijk heeft minister Plasterk besloten dat alle studenten met een studieschuld ervoor kunnen kiezen om hun schuld tijdelijk een paar jaar lang niet af te lossen. Deze uitstel van aflossing, ook wel jokerjaren genoemd, zou aanvankelijk alleen gaan gelden voor studenten die nog niet waren begonnen met aflossen. Nu kunnen ook oud-studenten die al bezig zijn met aflossen een adempauze aanvragen.

Van Dijk is tevreden met de toezegging: “Het is goed dat deze regel ook gaat gelden voor oud-studenten die al bezig zijn met aflossen, anders was een ongelijke situatie ontstaan. Het afbetalen van je studieschuld kan zwaar zijn, bijvoorbeeld als je een kind krijgt, of als er een grote aanschaf moet worden gedaan. Deze adempauze is belangrijk, juist omdat studieschulden steeds verder toenemen door hoger collegegeld en hogere kosten voor levensonderhoud."

Met de adempauze is maximaal vijf jaar uitstel van aflossing mogelijk. Studenten betalen uiteindelijk wel gewoon hun studieschuld af. De maatregel kost daarom niets extra. De maatregel gaat vanaf 2012 in.