www.sp.nl/onderwijs

Debbie Brenkman
Erik Flentge
SP.nl/onderwijs
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

'Schoolbesturen en toezicht moet gescheiden zijn'

10-03-2009 • “Dit is een mooie, helder wet, die helaas wordt ontsierd door een vervelend amendement, dat er in de Tweede Kamer is ingefietst”, zei SP-senator Sineke ten Horn dinsdag in de Eerste Kamer. Ze deed haar uitspraak bij de behandeling van de wet die het toezicht regelt op het bestuur van de instellingen voor beroepsonderwijs, zoals de ROC’s. De directe aanleiding voor die wet waren enkele gevallen van wanbeleid in de sector van het middelbaar en hoger beroepsonderwijs.

Ten Horn stond niet alleen in haar kritiek. De hele Eerste Kamer, met uitzondering van het CDA, deelde haar mening dat het voor een goed bestuur nodig is dat toezichthouders en bestuurders strikt gescheiden opereren. Dat was ook de oorspronkelijke bedoeling van de wet, maar de CDA’er Biskop kreeg in de Tweede Kamer een meerderheid achter zijn amendement waarin die verplichte scheiding werd geschrapt. De SP stemde daar in de Tweede Kamer al tegen.

In de Eerste Kamer lagen de verhoudingen totaal anders, omdat daar een grote meerderheid voor een strikte scheiding van bestuur en toezicht bleek. Omdat er in de senaat geen amendementen kunnen worden ingediend, kon men niet anders de wet toch maar aannemen. Maar dat gebeurde pas nadat staatssecretaris Van Bijsterveld (Onderwijs) enkele toezeggingen had gedaan om de mogelijk kwalijke gevolgen van het samen optrekken van bestuurders en toezichthouders goed in de gaten te houden.

Op verzoek van Sineke ten Horn beloofde de staatssecretaris dat de wet daarom al na drie jaar zal worden geëvalueerd. Ook zegde ze haar toe dat de ondernemingsraden invloed krijgen in de Raden van Toezicht doordat die het recht krijgen op een bindende voordracht voor een lid van de Raad van Toezicht.