www.sp.nl/onderwijs

Zoeken in /onderwijs

/onderwijs :: onze mensen

/onderwijs :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
SP.nl/onderwijs
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Particuliere basisschool is volgende stap in tweedeling in het onderwijs

22-08-2008 • “Door particulier onderwijs toe te staan en het publieke onderwijs te verwaarlozen gaan we naar steeds grotere tweedeling in het onderwijs,” aldus SP Kamerlid Nathalie de Rooij. Zij reageert op de opening van de eerste privébasisschool in Nederland.

In het regulier onderwijs zijn vaak te weinig computers, te weinig leerkrachten, verouderd meubilair en eigenlijk zijn de groepen te groot. Bovendien is er vaak geen conciërge en geen administratief medewerker. Basisschool Florencius speelt hier handig op in en biedt kleinschalig onderwijs aan voor maar liefst 12.500 euro per jaar. De Rooij: “De scholen moeten genoeg geld krijgen om al deze zaken goed te regelen. De komst van privéscholen geven de overheid de gelegenheid om achterover te leunen. We gaan richting een situatie waarin de overheid matig onderwijs levert, en wie beter wil gaat daar maar extra voor betalen. Je kunt toch ‘de markt’ op?"

De tweedeling in het onderwijs is al in veel andere landen gezien, bijvoorbeeld in de VS. De private schools waren er in het begin slechts voor de rijke elite. Maar het bestaan van die scholen werd voor de politiek een excuus om steeds minder te investeren in het publieke onderwijs. De Rooij: “Door tekortschietend beleid van onderwijsministers van CDA, PvdA en VVD zien we dat nu tweedeling al vanaf vijf jaar een feit is.”