www.sp.nl/onderwijs

Debbie Brenkman
Jordy Clemens

/onderwijs :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
SP.nl/onderwijs
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Geen megasalaris voor schoolmanagers

04-07-2008 • De regering moet de enorme loonsverhoging voor werkgevers in het voortgezet onderwijs tegenhouden. Dat voorstel van SP-Kamerlid Jasper van Dijk is gisteren door de Tweede Kamer aangenomen. Van Dijk: “De schoolmanagers wilden zichzelf een loonsverhoging van 37 procent geven. Dat is buiten alle proporties, leraren gaan er maar een paar procent op vooruit.”

Het is opvallend dat het CDA tegen de SP-motie stemde, omdat die partij ook tegen het voorstel van de werkgevers is. CDA-staatssecretaris Van Bijsterveldt liet weten de salarisverhoging “fors” te vinden. Van Dijk wil dat het niet alleen bij die woorden blijft. Het voorstel moet gewoon van tafel, vandaar zijn motie. PvdA, GroenLinks, D66, PVV en de PvdD waren het daarmee eens.

De SP diende de motie in tijdens een debat met de minister over het conflict tussen onderwijsbonden en de werkgevers over het Actieplan Leerkracht. Werkgevers in MBO en HBO hebben het Actieplan op het laatste moment niet ondertekend. De 1 miljard extra voor leraren staat daarmee op losse schroeven. Van Dijk: “Ik heb de minister gevraagd om de regie te nemen in dit conflict, want dit is een enorme domper voor leraren in het beroepsonderwijs. Met extra investeringen was dit conflict er niet geweest. Het Actieplan van Plasterk is dan ook te slap, maar het extra geld dat er is, moet wel benut worden voor hogere leraarsalarissen."