www.sp.nl/onderwijs

Erik Flentge
Debbie Brenkman
SP.nl/onderwijs
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Dijk: Plasterk moet salarisverhoging leraren zelf vaststellen

02-07-2008 • Onderwijsminister Plasterk moet volgens SP-Kamerlid Jasper van Dijk ingrijpen om het conflict tussen onderwijsbonden en werkgevers op te lossen. De werkgevers in MBO en HBO hebben het Actieplan Leerkracht op het laatste moment van tafel geschoven. De 1 miljard extra voor leraren staat op losse schroeven.

“Dit is het gevolg van het gedecentraliseerde overleg", concludeert Van Dijk. "Zo lang Plasterk geen regie durft te nemen, zullen werkgevers hun eigen plan trekken. Leraren hebben het nakijken.”

Werkgevers beweren dat de afspraken over hogere salarissen onbetaalbaar zijn. De bonden zijn woedend en beraden zich op acties. Van Dijk ziet de tekortschietende investeringen en de grote macht van werkgevers als het probleem. “De 'harde' afspraken over salarisverhogingen zijn bij nader inzien boterzacht. Plasterk moet laten zien dat hij de baas is door de salarisverhogingen zélf vast te stellen.”

In april werden minister Plasterk, bonden en werkgevers het eens over extra investeringen voor het onderwijs. Meer leraren zouden sneller in een hogere schaal terecht komen. Het akkoord is gebaseerd op het advies van Rinnooy Kan om structureel 1 miljard in onderwijs te investeren. De SP is van mening dat dit plan al in deze kabinetsperiode gerealiseerd moet worden met extra geld van buiten de onderwijsbegroting. Plasterk kwam met een plan voor 1 miljard in 2020, deels betaald uit zijn eigen begroting.

Het Lerarenplan voorziet daarmee te laat in extra investeringen, maar nu werpen werkgevers ook die kleine stap vooruit in de prullenbak. "Het is aan Plasterk om te laten zien wie er de baas is", aldus Van Dijk. Hij wil nog deze week een debat met de minister. “Dit probleem was er niet geweest als Plasterk voor een landelijke CAO zou kiezen met daarbij forse investeringen. Nu gaan alle partijen alsnog een katerige zomer tegemoet en is het onderwijs de grote verliezer.”