www.sp.nl/onderwijs

Debbie Brenkman
Jordy Clemens
SP.nl/onderwijs
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Zorgleerlingen krijgen garantie op budget

15-04-2008 • Geld dat bestemd is voor zorgleerlingen op scholen, het zogenoemde 'rugzakje', komt voortaan weer zeker bij die leerlingen terecht. Daar heeft SP-Kamerlid Nathalie de Rooij voor gezorgd. De Rooij: "Scholen horen van dat geld extra hulp en begeleiding voor zorgleerlingen in te kopen. Maar het gebeurt nog al eens dat het wordt gespendeerd aan bijvoorbeeld tafels, stoelen of boeken." De Tweede Kamer nam dinsdag een voorstel van de Rooij over waardoor dat niet meer kan.

De commissie Dijsselbloem, die de onderwijsvernieuwingen van de afgelopen decennia heeft onderzocht, had al de aanbeveling gedaan om het geld voor zorgleerlingen te oormerken, zodat het niet aan iets anders kan worden uitgegeven.
De Rooij: "De SP is altijd kritisch geweest op de trend om steeds meer leerlingen uit het speciaal onderwijs naar het reguliere onderwijs te laten gaan. Je kunt je bij nogal wat leerlingen afvragen of ze niet beter af zijn in het kleinschalige speciaal onderwijs. Als ze dan toch op een reguliere school zitten, moeten ze in ieder geval optimaal worden ondersteund. Te vaak hoor ik van ouders en leerkrachten dat dit niet gebeurt. Daar kan nu verandering in komen.”

De SP hoopt dat deze week nog meer aanbevelingen van de commissie Dijsselbloem zullen worden overgenomen.