www.sp.nl/onderwijs

Erik Flentge
Debbie Brenkman
SP.nl/onderwijs
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Geen beperking houdbaarheid studiepunten

05-04-2008 • Wie niet binnen vijf jaar zijn bachelordiploma haalt, verliest zijn studiepunten. Dat plan is afkomstig van diverse universiteiten, waaronder de universiteit Nijmegen. “Een onverantwoord plan,” aldus SP Kamerlid Jasper van Dijk. “Hiermee wordt de uitval van studenten bevorderd.” Van Dijk vraagt minister Plasterk om het plan tegen te houden.

Studievertraging kan vele oorzaken hebben. Studenten doen vrijwilligerswerk of nemen deel aan een bestuur. Van Dijk: “Universiteiten zijn geen leerfabrieken waar je alleen maar colleges volgt, het is goed als studenten zich breed ontwikkelen. Daarom is het onverstandig om studenten na vijf jaar hun studiepunten af te pakken. Een student zal die vakken niet snel opnieuw willen volgen zodat de uitval zal toenemen.”

Een ander negatief effect is dat studenten eerder in geldproblemen kunnen raken. Wanneer de studiepunten worden afgenomen moet de student de vakken opnieuw volgen, wat weer nieuwe studievertraging oplevert. Van Dijk: “met dit plan wil de universiteit meer rijksbekostiging binnenhalen, studenten met een diploma leveren immers meer op. De prijs is dat studenten hun punten eerder kwijtraken en met hogere kosten zitten.” Van Dijk vraagt minister Plasterk om ervoor te zorgen dat universiteiten de maatregelen niet invoeren.