www.sp.nl/onderwijs

Erik Flentge
Debbie Brenkman
SP.nl/onderwijs
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Dyslexie eindelijk in basispakket

29-01-2008 • “Niet treuzelen, maar uitvoeren”, dat zei Kamerlid Renske Leijten vandaag tegen minister Klink van Volksgezondheid in een debat over het opnemen testen en behandelen van ernstige dyslexie in het basis zorgpakket.

RL“Alle mensen die met dyslexie te maken hebben: docenten, pedagogen, ouders en kinderen willen dat dyslexie gewoon in het basispakket komt”, aldus Leijten, “Heel de Kamer heeft dit ook aan de minister opgedragen, maar nu horen we allerlei mitsen en maren. Dat kan echt niet”.

De minister beloofde de Kamer dat dyslexie in het pakket komt en dat er wordt bekeken of de uitvoering van de diagnose en behandeling goed verloopt. Hij zal overleggen met staatsecretaris Dijksma van basisonderwijs over de invoering per 1 januari 2009.

Leijten: “Het is echt goed dat deze stap nu eindelijk gezet wordt. Het nadeel is dat het testen en behandelen enkel geldt voor kinderen in groep vier van de basisschool. Dat is natuurlijk veel te beperkt. Je zal er maar een jaar te laat achterkomen dat jouw leerling of kind dyslexie heeft. Dan is het pech hebben”. De SP wil daarom dat kinderen tijdens de hele basisschoolperiode getest kunnen worden op dyslexie.