www.sp.nl/onderwijs

Debbie Brenkman
Erik Flentge
SP.nl/onderwijs
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Plasterk kiest voor pappen en nathouden

18-12-2007 • “Als minister Plasterk voor de leraar kiest en niet voor de manager, krijgt hij van de SP een grote pluim.” Dat zei SP-Kamerlid Jasper van Dijk tegen de bewindsman bij het debat over de onderwijsbegroting. De uitgestoken hand bleef helaas onbeantwoord.

Van Dijk: “Plasterk heeft voor de manager gekozen, net als zijn voorgangers. Bovendien wil hij prestatiebeloning invoeren. De manager wordt daarmee oppermachtig. Ondanks hoge verwachtingen van de relatieve buitenstaander die Plasterk is, verandert hij uiteindelijk niets wezenlijks aan het onderwijsbeleid.”

Niet alleen de SP is kritisch op het Actieplan van Plasterk. Tweederde van de leden van de Algemene Onderwijsbond noemt de plannen onacceptabel. Van Dijk: “De leraren snappen goed dat de 1 miljard extra op het bureau van de managers belandt. Een groot deel van de leraren zal niet of nauwelijks van het extra geld profiteren. Plasterk zou de regie moeten nemen door te zorgen voor een koppeling tussen beloning en opleiding. Daarnaast hebben àlle leraren recht op een salarisverhoging.”

Het voorstel van Van Dijk om de verlofregeling voor oudere leraren (de Bapo-regeling) in stand te houden, kreeg vandaag helaas geen meerderheid. Een ander voorstel kreeg wel een meerderheid. Dit betreft een project voor gratis schoolboeken op internet. Er wordt een inventarisatie gemaakt van lesmaterialen die door scholen zelf ontwikkeld zijn. Deze zullen vervolgens op internet worden verspreid. Van Dijk: “hierdoor krijg je een soort ‘wiki-leermiddelen’. Scholen kunnen elkaars lesmethoden bewerken en aanpassen, zonder opnieuw het wiel te hoeven uitvinden. Dit kan dus nog een hoop geld uitsparen.”