www.sp.nl/onderwijs

Debbie Brenkman
Jordy Clemens

/onderwijs :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
SP.nl/onderwijs
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

‘MBO te belangrijk om aan megalomane bestuurders over te laten’

19-10-2012 • SP-Kamerlid Manja Smits vindt dat de minister van Onderwijs in moet grijpen om de problemen bij ROC Zadkine op te lossen. ‘Door megalomane bestuurders die liever luchtkastelen bouwen dan in onderwijs te investeren, staat weer een MBO aan de rand van de afgrond. De toekomst van onze kinderen en ons beroepsonderwijs is echt te belangrijk om aan dit soort managers over te laten.’

Manja SmitsROC Zadkine maakt dit jaar, net als in 2011, een verlies van vele miljoenen. Dit megaverlies is een rechtstreeks gevolg van te grote investeringen in vastgoed. Smits vindt dit onacceptabel. ‘Zadkine is ten prooi gevallen aan slechte managers. Die zouden moeten opdraaien voor de problemen. Niet de docenten en de leerlingen in het klaslokaal.’ Daarom is het volgens het SP-Kamerlid tijd dat de minister ingrijpt. ‘Schaalverkleining en het behoud van docenten moet voorop staan.’

De kans is volgens Smits aanzienlijk dat veel meer MBO-scholen in de problemen zitten. ‘Eerder dit jaar was het al bijna afgelopen met Amarantis in Amsterdam. Nu staat Zadkine op het punt van faillissement. Het beroepsonderwijs in ons land is op een onhoudbare manier georganiseerd. Zonder democratische controle, speculeren managers en besturen gigantische onderwijsinstellingen de problemen in. Dat moet afgelopen zijn. Docenten, studenten en de politiek zouden over ons onderwijs moeten gaan. Ik neem aan dat de minister hier zo snel mogelijk mee aan de slag gaat.’

Smits zal de minister aanstaande dinsdag bevragen over de problemen bij Zadkine.