www.sp.nl/onderwijs

Zoeken in /onderwijs

/onderwijs :: onze mensen

/onderwijs :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
SP.nl/onderwijs
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Studenten in problemen door invoering asociaal leenstelsel

10-10-2012 • PvdA en VVD willen de studiefinanciering inruilen voor een leenstelsel. Volgens SP-Kamerlid Jasper van Dijk is dat een slecht plan. ‘Een leenstelsel leidt tot een schuld van tenminste 13.000 euro. Jongeren zullen massaal afzien van een hogere opleiding.’

Volgens berichten in de media willen PvdA en VVD een zogenaamd sociaal leenstelsel invoeren. Het Centraal Planbureau berekende al dat dit tot minder studenten zal leiden. Waarschijnlijk zien 20.000 tot 35.000 jongeren af van een hogere opleiding als de studiebeurs wordt afgeschaft.

Het begrip ‘sociaal leenstelsel’ noemt Van Dijk misleidend: ‘Wat is er sociaal aan een schuld van duizenden euro’s waardoor jongeren uit gezinnen met een lager inkomen afzien van een opleiding? Je kunt beter spreken van een asociaal schuldenstelsel.’

Van Dijk pleit voor investeringen in hoger onderwijs. ‘We hebben behoefte aan goed geschoolde ingenieurs, docenten en medici. In plaats van financiële drempels opwerpen voor studenten, dienen we te zorgen voor uitstekende opleidingen met intensieve begeleiding. Je moet selecteren op talenten, niet op centen.’