www.sp.nl/onderwijs

Debbie Brenkman
Erik Flentge
SP.nl/onderwijs
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Dijk over langstudeerboete: belofte maakt schuld

23-08-2012 • Ondanks een grote meerderheid tegen de langstudeerboete, is er geen overeenstemming bereikt om deze per direct af te schaffen. Dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk na het Kamerdebat van vandaag. ‘Er waren prima alternatieven voor de studieboete van 3000 euro, het is dan ook een ongelooflijke domper dat er vandaag geen deal is gekomen. Het CDA is zijn belofte niet nagekomen en maakt studenten blij met een dooie mus.’

Vorige week verbaasde het CDA vriend en vijand door zich tegen de langstudeerboete te keren. De partij was nota bene de bedenker van de boete die studenten krijgen als zij iets uitlopen op hun studie. Andere partijen grepen de draai aan om de omstreden maatregel van tafel te krijgen. Haast was geboden, want de studieboete gaat per 1 september in. Circa 66.000 studenten dreigen het slachtoffer te worden.

Ondanks intensief overleg met vrijwel alle partijen, werd er geen dekking gevonden die voldoende steun kreeg. Van Dijk: ‘De Kunduz-partijen wilden alleen instemmen als ze het onderling eens werden, maar de VVD ging nergens mee akkoord. Het CDA heeft bij studenten valse hoop gewekt door te zeggen de boete af te willen schaffen. In de praktijk houden ze angstig het handje van de VVD vast.’

De SP maakt samen met de PvdA een spoedwet waardoor het innen van boetes wordt opgeschort. Een volgend kabinet kan de langstudeerboete daarna blijvend schrappen. Andere partijen zijn vrij om zich hierbij aan te sluiten zodat alsnog een meerderheid ontstaat om de langstudeerboete te schrappen.