www.sp.nl/onderwijs

Erik Flentge
Debbie Brenkman
SP.nl/onderwijs
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Smits: 'Thuiszitters door bezuiniging leerlingenvervoer schande'

16-08-2012 • SP-Kamerlid Manja Smits heeft de minister van Onderwijs gevraagd haar verantwoordelijkheid te nemen nu een deel van de leerlingen in het speciaal onderwijs niet meer naar school kan vanwege bezuinigingen op leerlingenvervoer.

Smits: 'Leerlingen die recht hebben op vervoer moeten dat ook krijgen. Door de gemeentelijke bezuinigingen komen leerlingen met een handicap of stoornis in sommige gevallen thuis te zitten. Dat is onacceptabel. Ik wil dat de minister direct ingrijpt.'

De SP vindt de aanhoudende bezuinigingen op kwetsbare leerlingen een schande. Eerst wilde minister Van Bijsterveldt via het passend onderwijs 300 miljoen euro bezuinigen op deze groep. Door massaal protest is de bezuiniging ongedaan gemaakt. Smits: 'Deze kinderen worden dus alsnog gepakt, maar nu door de gemeenten. Ieder kind heeft recht op onderwijs. En als kinderen van het speciaal onderwijs niet zelf naar school kunnen gaan, dan moeten ze worden gebracht. Zo hebben we dat afgesproken en gemeenten moeten zich daar gewoon aan houden.'