www.sp.nl/onderwijs

Debbie Brenkman
Jordy Clemens

/onderwijs :: agenda

• Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
SP.nl/onderwijs
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Van Dijk: ‘Maak vandaag eind aan bezuiniging passend onderwijs’

26-04-2012 • De bezuinigingen op het zogenaamde passend onderwijs moeten vandaag nog van tafel. Dat zegt SP Kamerlid Jasper van Dijk in de aanloop naar het debat vandaag over de begroting van volgend jaar. Van Dijk: 'Niemand was gelukkig met deze megabezuiniging op zorgleerlingen. Laten we er dan ook vandaag mee stoppen.'

Uit het Catshuis-akkoord bleek dat CDA en VVD de bezuiniging van 300 miljoen euro wilden halveren. Van Dijk: 'Blijkbaar waren deze partijen toch niet zo gelukkig met hun eigen plan. Vandaag kunnen we de gehele bezuiniging schrappen. Dit kan uitstekend gefinancierd worden door de prestatiebeloning voor leraren af te schaffen. Daarmee sla je twee vliegen in één klap.'

Van Dijk complimenteert de vele mensen die de afgelopen tijd actie hebben gevoerd tegen de bezuinigingen. 'Het heeft zin gehad, want de regering wilde zelf ook minder bezuinigen.' Anderhalve maand geleden protesteerden 50.000 leraren in de Amsterdam Arena. Zij vreesden voor de kwaliteit van het onderwijs en voor duizenden ontslagen.