www.sp.nl/onderwijs

Debbie Brenkman
Erik Flentge
SP.nl/onderwijs
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Overheid moet garant staan voor onderwijs, niet de ouders

01-08-2011 • 'Het is niet de bedoeling dat ouders het salaris van een leraar betalen als er vanuit de overheid te weinig geld komt. Ik snap de ouders in Mussel hartstikke goed, maar het is niet de bedoeling dat de basisschool in het dorp straks alleen maar betaalbaar is voor rijke ouders', aldus SP-Kamerlid Manja Smits.

Manja SmitsEen basisschool in het Groningse Mussel moet een leraar ontslaan omdat ze minder leerlingen heeft dan voorheen en de minister fors bezuinigt op het basisonderwijs. Om alle klassen in stand te kunnen houden vraagt de school nu 300 euro aan alle ouders.

Volgens Smits is dit niet de oplossing. 'Ik heb minister Van Bijsterveldt al eerder gevraagd met oplossingen te komen voor onderwijs in gebieden waar de bevolking krimpt. Ze blijft alleen maar onderzoeken, maar ondertussen worden de problemen alleen maar groter. Iedereen heeft recht op basisonderwijs, dat moet zo blijven', aldus Smits die al eerder suggesties deed om het onderwijs in krimpgebieden te behouden.