www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Vroeg of Laat: de splitsing van de NS

15-07-2011 • In 1995 wordt in de Tweede Kamer gesproken over het mogelijk opknippen van de Nederlandse Spoorwegen in verschillende bedrijven.

Op 11 december van dat jaar zegt Remi Poppe in de Tweede Kamer hier het volgende over:

‘De samenhang is verdwenen. […] Een commerciële NS verliest z’n nutsfunctie. […] De overheid subsidieert daarmee de winst van de commerciële NS zonder nog invloed te hebben op de tariefstelling en de dienstregeling. […] Een invalide bedrijf zonder armen en benen dat door een overigens verder uitgerangeerde overheid alleen maar vooruitgeduwd mag worden. Wij vrezen dat het een ramp voor de reizigers wordt.’

Voor de SP was in 1995 al duidelijk dat het scheiden van verantwoordelijkheden en de introductie van de commercie in het openbaar vervoer tot veel reizigersleed zou leiden.

Het protest van Poppe mocht echter niet baten. De NS werd opgeknipt en verzelfstandigd waarna er 2003 weer werd gereorganiseerd en ProRail werd geboren. ProRail kreeg de verantwoordelijkheid over het beheer van het spoornet, het bedrijf NS de verantwoordelijkheid over de treinen en de reiziger. Twee bedrijven, twee verantwoordelijkheden; de tweespalt was gezaaid, zoals ook SP-Kamerlid Arda Gerkens in 2003 blootlegde tijdens een debat:

‘De bedrijven zijn opgeknipt in NS Reizigers, een onderhoudsbedrijf voor het spoor, en mensen die de capaciteit op het spoor verdelen. De bureaucratie is enorm toegenomen, waardoor niemand meer weet waarom een trein stil staat op het spoor.’

‘Moeten wij niet concluderen dat verzelfstandiging van het spoor een onmogelijkheid is en dat het per definitie alleen maar slechter kan worden als wij hiermee doorgaan?’

Nu, acht jaar later, is de opsplitsing van het spoor- en vervoersbedrijf nog altijd niet ongedaan gemaakt. Toch groeit inmiddels ook bij andere partijen het besef dat de Paarse kabinetten een fout hebben gemaakt met de invoering van marktwerking in de publieke sector. Zo zegt Johan Remkes, destijds VVD-woordvoerder ‘spoor’ in de Tweede Kamer en nu Commissaris van de Koningin in Noord-Holland:

‘Met de wijsheid achteraf moet je zeggen dat onvoldoende is onderkend dat ProRail en NS tegenstrijdige belangen hebben.’

SP Nieuws

Laatste berichten