www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

Vroeg of Laat: Armoede in Nederland

04-04-2011 • Het is 26 augustus 2003. De Tweede Kamer spreekt over de invoering van de Wet Werk en Bijstand, de nieuwe bijstandswet.

Jan de Wit, Tweede Kamerlid voor de SP, woordvoerder op Sociale Zaken:

‘Mijn fractie vreest dat er grote problemen ontstaan bij de gemeenten, maar nog meer dat de mensen die een beroep moeten doen op deze wet, uiteindelijk te maken krijgen met armoede. Wij noemen deze wet daarom niet de Wet werk en bijstand, maar de Wet Water en Brood. De solidariteit is weg in deze samenleving, het gevaar van het ontstaan van armoede is levensgroot en het perspectief voor mensen om daaruit te komen, ontbreekt op dit moment.’

Staatssecretaris Rutte krijgt een Kamermeerderheid voor de Wet Werk en Bijstand. Inmiddels zijn we acht jaar verder. Het aantal mensen met een bijstandsuitkering daalt vanaf 2004 tot eind 2008 drastisch om daarna weer te stijgen. Mensen komen wel uit de bijstand, maar niet uit de armoede.

De laatste armoedecijfers (Bron: CBS en SCP Armoedesignalement 15 december 2010) laten een stijging zien van het aantal werkende armen naar meer dan een half miljoen (576.000 personen). 59% van de mensen die arm zijn, zijn werkende armen.

SP Nieuws

Laatste berichten