www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

5000 euro collegegeld? OpRutte!

29-11-2010 • Ruim 2000 studenten protesteerden vandaag op het Plein in Den Haag tegen de kabinetsplannen voor het hoger onderwijs. Studenten die meer dan één jaar studievertraging oplopen, moeten vanaf volgend jaar bijna 5000 euro collegegeld betalen en hun OV-kaart inleveren. Ook de studiefinanciering voor de masterfase wordt afgeschaft.

SP-Kamerlid Jasper van Dijk, die een oproep voor de actie had geplaatst op Facebook, sprak de studenten toe: ‘Deze maatregelen zijn heel slecht voor de toegankelijkheid van het onderwijs. Van onderwijs wordt iedereen beter: mensen worden beter opgeleid, de economische welvaart neemt toe en ook het welzijn zal groeien. Alleen maar positieve punten. Dan ga je daar toch niet op bezuinigen? Deze voorstellen zullen er toe leiden dat studenten minder zware studies kiezen omdat heb een enorme schuldenlast boven het hoofd hangt.’

Demonstratie studenten

Van Dijk wijst op de ontwikkelingen in Groot-Brittannië. Daar is enkele jaren geleden een soortgelijk systeem ingevoerd. Dat leidt tot een hogere studieschuld bij studenten. Het veronderstelde gedragseffect (dat studenten sneller afstuderen) blijkt marginaal te zijn.

Moed College
Studio SP