www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Berichten
Laat de tekst voorlezen met ReadSpeaker

500 nieuwe SP-leden schreeuwen in Tweede Kamer om cultuur

20-11-2010 • Onder leiding van acteur Stefan de Walle, zanger Bob Fosko, cabaretier Sjaak Bral en SP-leider Emile Roemer schreeuwden 500 SP-ers in de Tweede Kamer om cultuur. Vandaag voert de cultuursector overal in het land lokale actie tegen de bezuinigingen op kunst en cultuur. De SP-ers die de SP-nieuwe ledendag in de Tweede Kamer bezochten, lieten deze historische kans niet onbenut, en schreeuwden de longen uit hun lijf.

De Schreeuw om Cultuur met interviews:

De Schreeuw om Cultuur in het kort:

Acteur Stefan de Walle - onder andere bekend van de film Flodder en nu werkzaam bij het Nationale Toneel: 'Deze bezuinigingen zijn een ramp voor de sector. Heel veel gezelschappen en orkesten zullen omvallen. Ook al die mensen die rondom de schouwburgen werken zullen het moeilijk krijgen. En wat kapot is gemaakt bouw je niet zo makkelijk weer op.' SP-fractievoorzitter Emile Roemer: 'Cultuur is één van de pijlers onder onze beschaving. Dat rechtse politici daarin zo blind de bijl zetten is voor mij een voorteken van waar zij met ons land naar toe willen. Dat is een kille, grauwe wildernis waarin alles wat kwetsbaar is, geen waarde meer heeft.'

Het kabinet-Rutte wil 200 miljoen euro bezuinigen op cultuur. Dat leidt onvermijdelijk tot een verschraling en verdere vermarkting van het cultuuraanbod. Kinderen zullen minder muziekonderwijs krijgen. Orkesten dreigen te verdwijnen. Toegangskaartjes worden fors in prijs verhoogd. 200 miljoen is een klein deel van de totale rijksbegroting, maar het is bijna de helft van alle cultuursubsidies. De impact op de cultuursector is enorm, terwijl het financieel weinig zoden aan de dijk zet. Tegelijkertijd blijft de grootste subsidie van allemaal – de hypotheekrenteaftrek – onaangetast, terwijl er veel geld te besparen valt wanneer daaraan een maximumgrens van 350.000 euro gesteld zou worden.

Kijk voor meer informatie op www.nederlandschreeuwtomcultuur.nl

De SP staat voor een bloeiende en toegankelijke cultuursector:

• Geen bezuiniging van 200 miljoen op het cultuurbudget
  • Behoud van de cultuurkaart in het onderwijs
  • Geen verhoging van de BTW op tickets
  • De omroeporkesten worden gespaard
  • Stop de gemeentelijke bezuinigingen op cultuur